Bu
çalışmanın amacı; spor yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin sosyal beceri
düzeylerinin çeşitli etkenler açısından incelenmesidir. Araştırmaya yaş
ortalaması 16,84 (Ss±0,98) olan 60 kadın, 120 erkek olmak üzere toplamda 180
lise öğrencisi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak, Riggio (1986) tarafından
geliştirilmiş olan ve Yüksel (1998) tarafından dil geçerliliği ve güvenilirliği
yapılmış olan Sosyal Beceri Envanteri kullanılmıştır. 90 maddeden ve 6 alt
boyuttan oluşan ölçekte, alt boyutları oluşturan sorular belirlenirken Yüksel (2004)
tarafından yapılan faktör analizi sonuçları dikkate alınmıştır. Ölçeğin Cronbach’s
Alpha test istatistiği, 0,93 olarak hesaplanmıştır. Yapılan ikili
karşılaştırmalarda SPSS programı T-testi ve gurup sayısının ikiden fazla olduğu
karşılaştırmalarda ise tek yönlü varyans analizi One-way Anova testi
kullanılmıştır. Grup ortalamalarının arasındaki farkı belirlemek için ise Tukey
testinden faydalanılmıştır. Toplam sosyal beceri puan ortalamaları ile alt
boyutlara ait puan ortalamaları bakımından yapılan T-testi sonucunda Duyuşsal
Duyarlılık boyutunda cinsiyetler arasındaki fark anlamlı bulunmuştur.
Araştırmaya katılan öğrencilerin kardeş sayılarına bağlı olarak sosyal beceri
düzeylerinde anlamlı fark tespit edilememiştir. Sosyal duyarlılık hariç diğer
tüm boyutlar bakımından annenin eğitim durumu seviye ortalamaları arasındaki
farklar istatistik olarak önemlidir. Toplanan veriler analiz edildiğinde,
Isparta ilinde öğrenim gören lise düzeyindeki erkek öğrencilerin sosyal beceri
düzeylerinin daha yüksek olduğu, annenin eğitim durumunun yüksek olmasının ise
öğrencilerin sosyal becerilerini olumlu etkilediği tespit edilmiştir.
The aim of this study
is to investigate -under various factors- the social skill levels of the high school
students who do and do not sport. A total of 180 high school students-60 female
and 120 male- whose average age is 16.84±0.98 participated in this research. For
data collection, Social Skills Inventory developed by Riggio (1985) used.
Language validity and reliability of this scale was done by Yüksel (1998). While
evaluating the questions of the sub-dimensions of the scale which consists of
90 items and 6 sub-dimensions, the results of factor analysis by Yüksel (2004)
were taken into consideration. The Cronbach’s Alpha Test Statistics were
calculated as 0.93. In the pair wise comparison T-test was used, for multiple comparisons
one-way variance analysis was used. For differences of averages of groups Tukey
test was used. The total social skill score averages and the mean score of the
sub-dimension T-test showed significant difference in terms of Emotional
Sensitivity between genders. According to the number of siblings, there was no
significant difference in social skill levels. The differences between mother's
education level averages are statistically significant in all dimensions except
social sensitivity. When the collected data were analyzed, it was determined
that the social skill levels of the high school students in Isparta province
were higher and the high level of education of the mother had a positive effect
on the social skills of the students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Psiko Sosyal Alanlar |
Authors | |
Publication Date | August 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |