Research Article
BibTex RIS Cite

İSTİHDAM EDİLEBİLİR MİYİM? BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN İSTİHDAM EDİLEBİLME ALGILARI: ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Year 2020, , 245 - 257, 15.12.2020
https://doi.org/10.17155/omuspd.672280

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Ardahan Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin istihdam edilebilme algılarının ne düzeyde olduğunu ortaya koymaktır. Ayrıca öğrencilerin istihdam edilebilme algılarının demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Araştırma nicel araştırma yöntemleri kapsamında tarama deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın evreni Ardahan Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinden oluşmaktadır. Bu evren içerisinden araştırma grubu olarak evrenin tamamına ulaşılması hedeflenmiştir. Ancak evren içerisinden örneklem olarak 304 öğrenciye ulaşılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Rothwell, Herbert ve Rothwell (2008) tarafından geliştirilen ve Gümüşay (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan “İstihdam Edilebilme Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerle birlikte bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen değerlere göre, araştırmaya dahil edilen öğrencilerin kendine ve çalışma alanına güven algılarının yüksek düzeyde; üniversite ve bölümün marka gücü, alana dair iş fırsatları ve genel istihdam edilebilme algılarının ise orta düzeyde olduğu anlaşılmıştır. Katılımcıların demografik özellikleri ile istihdam edilebilme algıları ve alt faktörleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Sonuç olarak beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin istihdam edilebilme algılarının orta düzeyde olduğu saptanmıştır.

References

  • 1. Ardıç O. Mikro İktisat, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2006.
  • 2. Gümüşay A. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin İstihdam Edilebilme Algısı. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, 2014.
  • 3. Yorke M, Knight PT. Embedding Employability Into the Curriculum, The Higher Education Academy, York, 2004.
  • 4. Yorke M. Employability in Higher Education: What it is- What it is not? Learning and Employability Series, The Higher Education Academy, York, 2006.
  • 5. Pool LD., Sewell P. The Key to employability: developing a practical model of graduate employability. Education Training, 2007; 49(4): 277-289.
  • 6. Akşar T. Futbol Ekonomisi, Literatür Yayınları, İstanbul, 2006.
  • 7. Chelladurai P, Chang K. Targets and stadarts of quality in sport services. Sport Management Review, 2000; 3: 1-22. https://doi.org/10.1016/S1441-3523(00)70077-5
  • 8. Howat G, Crilley G, Absher J, Milne I. Measuring customer service quality in sport and leisure centres. Managing Leisure, 1996; 1(2): 77-89. https://doi.org/10.1080/136067196376456
  • 9. Kyle G, Graefe A, Manning R, Bacon J. Predictors of behavioral loyalty among hikers along the appalchion trail. Leisure Science, 2004; 26: 99-118. https://doi.org/10.1080/01490400490272675
  • 10. Devecioğlu S, Çoban B, Karakaya YE. Türkiye’de Spor eğitimi sektörünün görünümü. Türk Eğitim Bilimler Dergisi, 2011; 9(3): 627-654.
  • 11. Sunay H. Türk spor politikasına analitik bir bakış. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimler Dergisi, 2003; 1(1): 39-42.
  • 12. Sunay H. Spor Yönetimi, Gazi Kitabevi, Ankara, 2017.
  • 13. Sunay H, Kaya B. Türk spor yönetimindeki mevcut sorunlarla ilgili antrenörlerin görüşleri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2019; 10(3): 301-311.
  • 14. Taşmektepligil Y, Hazar F, Ağaoğlu SA, Öğreten N. Terzioğlu EA. Beden eğitimi ve spor alanı mezunlarının istihdam sorunları ve yeni iş olanakları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009; 11(2): 99-118.
  • 15. Minten S, Forsyth J. The careers od sports graduates: Implications for employability strategies in higher education sports courses. Journal of Hospitality Leisure Sports & Tourism Education, 2014; 15: 94-102. http://dx.doi.org/10.1016/j.jhlste.2014.06.004
  • 16. Euriko SE, Da Silva JAM, Do Valle PO. A Model of graduates’ satisfaction and loyalty in tourism higher educaiton: The role of employability. Journal of Hospitality Leisure Sports & Tourism Education, 2015; 16: 30-42. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2014.07.002
  • 17. YÖK İstatistik Merkezi. (2017). Ankara: [01.01.2020] https://istatistik.yok.gov.tr. adresinden erişilmiştir.
  • 18. Atalay A. Research models used in doctoral theses on sport management in Turkey: A Content Analysis. Universal Journal of Educational Research, 2018; 6(3): 541-555. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.060317
  • 19. Rothwell A, Herbert I, Rothwell F. Self-perceived employability: Construction and ınitial validation of a scale for university students. Journal of Vocational Behavior, 2008; 73(1): 1-12. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2007.12.001
  • 20. Tabachnick BG, Fidell LS. Using Multivariate Statistics, Allyn & Bacon/Pearson Education, New York, 2007.
  • 21. Seçer B. İstihdam öncülleri sonuçları ve nitel bir araştırma, Altın Nokta Yayınevi, İzmir, 2013.
  • 22. Ataçocuğu MŞ, Zelyurt MK. Spor bilimleri fakülteleri mezunlarının işsizlik deneyimleri üzerine nitel bir araştırma. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017; 1: 70-97.
  • 23. Kırımoğlu H. Türkiye’de beden eğitimi ve spor yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin istihdam sorunu açısından umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2010; 18(1): 37-46.
  • 24. Koruç Z, Bayar P. Egzersizin depresyon tedavisindeki yeri ve etkileri. Hacettepe Journal of Sports Science, 2004; 15(1): 49-64.
  • 25. Yıldız SM, Tüfekçioğlu E. Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında eğitim destekleri, kariyer gelişim olanakları ve eğitim sonrasında istihdam durumunun öğretim elemanları ve öğrencilerin görüşlerine göre karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 2008; 2(2): 89-97.
  • 26. Çoban AE.,Karaman NG. Üniversite öğrencilerinin umutsuzluk, kaygı ve ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 2013; 2(2): 78-88.
  • 27. Eurostat Statistic Explained (2020). Employment in sport. Brüksel: [25.05.2020] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Employment_in_sport adresinden erişilmiştir.
  • 28. Turgut M, Gökyürek B, Yenel F. Beden eğitimi ve spor yüksekokullarındaki antrenörlük eğitimi ve spor yöneticiliği bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin bu bölümleri seçme nedenleri ve beklentileri üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2004; 5(1): 91-99.
  • 29. Çerez H. An Application Model of Total Quality Management and Strategic Planning for Sport Management Department of Physical Education and Sport School. 8. International Sport Science Congress, Antalya, Turkey, 2004.
  • 30. Alpaslan T, Kılcıgil E. Ankara Üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksek okulu öğrencilerinin sosyo kültürel yapı-meslek seçimi ilişkisi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2005; 3(1): 17-26.
  • 31. Ardahan F. Sektör odaklı eğitim anlayışıyla Akdeniz Üniversitesi spor yöneticiliği bölümünde okuyan ve mezun öğrencilerinin bölüm tercihi ve aldıkları eğitim ile ilgili düşüncelerinin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2010; 7(2): 696-715.
  • 32. Uzer E. Spor Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kuruluşu Öğrencilerinin İstihdamı ve İstihdam Sorunları. Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, 2019.
  • 33. European Commission. (2007). Brüksel: [25.05.2020] White paper on sport. Brussels. http://www.euoffice.eurolympic.org/files/guide_to_eu_sport_policy_final_versionwithlinks.pdf adresinden erişilmiştir.
  • 34. Mumcu HE, Karakullukçu ÖF, Karakuş M. Youth employment in the sports sector. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 2019; 11(18): 2651-2665. https://doi.org/10.26466/opus.535301
  • 35. Hartmann-Tews I, Pfister G. Sport and Women: Social İssues in İnternational Perspective, Routledg, London, 2005.
  • 36. Özen G, Koçak F, Boran F, Sunay H, Gedikler N. Türk spor yönetimindeki mevcut sorunlara ilişkin akademisyenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2012; 10(4): 107-116.
Year 2020, , 245 - 257, 15.12.2020
https://doi.org/10.17155/omuspd.672280

Abstract

The aim of this study is to determine the level of employability perceptions of the students of Ardahan University School of Physical Education and Sports and whether the perceptions of employability of students differ according to demographic characteristics. The research was conducted with a screening design within the scope of quantitative research methods. The population of the study consisted of students of Ardahan University School of Physical Education and Sports. It is aimed to reach the entire universe as a research group within this universe. However, 304 students were reached as samples from the universe. In this study, Employability Scale developed by Rothwell, Herbert and Rothwell (2008) and adapted into Turkish by Gümüşay (2014) was used as data collection tool. Descriptive statistics, independent sample t test and one way ANOVA were used in the analysis of the data. According to the obtained values, the students' self-perception and confidence in the job area were found to be high; the university's and department's brand strength, job opportunities and general employability perceptions were moderate. Statistically significant differences were found between the demographic characteristics of the participants and their perceptions of employability and sub-factors. As a result, it was found that the perceptions of employability of physical education and sports school students were moderate.

References

  • 1. Ardıç O. Mikro İktisat, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2006.
  • 2. Gümüşay A. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin İstihdam Edilebilme Algısı. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, 2014.
  • 3. Yorke M, Knight PT. Embedding Employability Into the Curriculum, The Higher Education Academy, York, 2004.
  • 4. Yorke M. Employability in Higher Education: What it is- What it is not? Learning and Employability Series, The Higher Education Academy, York, 2006.
  • 5. Pool LD., Sewell P. The Key to employability: developing a practical model of graduate employability. Education Training, 2007; 49(4): 277-289.
  • 6. Akşar T. Futbol Ekonomisi, Literatür Yayınları, İstanbul, 2006.
  • 7. Chelladurai P, Chang K. Targets and stadarts of quality in sport services. Sport Management Review, 2000; 3: 1-22. https://doi.org/10.1016/S1441-3523(00)70077-5
  • 8. Howat G, Crilley G, Absher J, Milne I. Measuring customer service quality in sport and leisure centres. Managing Leisure, 1996; 1(2): 77-89. https://doi.org/10.1080/136067196376456
  • 9. Kyle G, Graefe A, Manning R, Bacon J. Predictors of behavioral loyalty among hikers along the appalchion trail. Leisure Science, 2004; 26: 99-118. https://doi.org/10.1080/01490400490272675
  • 10. Devecioğlu S, Çoban B, Karakaya YE. Türkiye’de Spor eğitimi sektörünün görünümü. Türk Eğitim Bilimler Dergisi, 2011; 9(3): 627-654.
  • 11. Sunay H. Türk spor politikasına analitik bir bakış. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimler Dergisi, 2003; 1(1): 39-42.
  • 12. Sunay H. Spor Yönetimi, Gazi Kitabevi, Ankara, 2017.
  • 13. Sunay H, Kaya B. Türk spor yönetimindeki mevcut sorunlarla ilgili antrenörlerin görüşleri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2019; 10(3): 301-311.
  • 14. Taşmektepligil Y, Hazar F, Ağaoğlu SA, Öğreten N. Terzioğlu EA. Beden eğitimi ve spor alanı mezunlarının istihdam sorunları ve yeni iş olanakları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009; 11(2): 99-118.
  • 15. Minten S, Forsyth J. The careers od sports graduates: Implications for employability strategies in higher education sports courses. Journal of Hospitality Leisure Sports & Tourism Education, 2014; 15: 94-102. http://dx.doi.org/10.1016/j.jhlste.2014.06.004
  • 16. Euriko SE, Da Silva JAM, Do Valle PO. A Model of graduates’ satisfaction and loyalty in tourism higher educaiton: The role of employability. Journal of Hospitality Leisure Sports & Tourism Education, 2015; 16: 30-42. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2014.07.002
  • 17. YÖK İstatistik Merkezi. (2017). Ankara: [01.01.2020] https://istatistik.yok.gov.tr. adresinden erişilmiştir.
  • 18. Atalay A. Research models used in doctoral theses on sport management in Turkey: A Content Analysis. Universal Journal of Educational Research, 2018; 6(3): 541-555. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.060317
  • 19. Rothwell A, Herbert I, Rothwell F. Self-perceived employability: Construction and ınitial validation of a scale for university students. Journal of Vocational Behavior, 2008; 73(1): 1-12. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2007.12.001
  • 20. Tabachnick BG, Fidell LS. Using Multivariate Statistics, Allyn & Bacon/Pearson Education, New York, 2007.
  • 21. Seçer B. İstihdam öncülleri sonuçları ve nitel bir araştırma, Altın Nokta Yayınevi, İzmir, 2013.
  • 22. Ataçocuğu MŞ, Zelyurt MK. Spor bilimleri fakülteleri mezunlarının işsizlik deneyimleri üzerine nitel bir araştırma. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017; 1: 70-97.
  • 23. Kırımoğlu H. Türkiye’de beden eğitimi ve spor yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin istihdam sorunu açısından umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2010; 18(1): 37-46.
  • 24. Koruç Z, Bayar P. Egzersizin depresyon tedavisindeki yeri ve etkileri. Hacettepe Journal of Sports Science, 2004; 15(1): 49-64.
  • 25. Yıldız SM, Tüfekçioğlu E. Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında eğitim destekleri, kariyer gelişim olanakları ve eğitim sonrasında istihdam durumunun öğretim elemanları ve öğrencilerin görüşlerine göre karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 2008; 2(2): 89-97.
  • 26. Çoban AE.,Karaman NG. Üniversite öğrencilerinin umutsuzluk, kaygı ve ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 2013; 2(2): 78-88.
  • 27. Eurostat Statistic Explained (2020). Employment in sport. Brüksel: [25.05.2020] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Employment_in_sport adresinden erişilmiştir.
  • 28. Turgut M, Gökyürek B, Yenel F. Beden eğitimi ve spor yüksekokullarındaki antrenörlük eğitimi ve spor yöneticiliği bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin bu bölümleri seçme nedenleri ve beklentileri üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2004; 5(1): 91-99.
  • 29. Çerez H. An Application Model of Total Quality Management and Strategic Planning for Sport Management Department of Physical Education and Sport School. 8. International Sport Science Congress, Antalya, Turkey, 2004.
  • 30. Alpaslan T, Kılcıgil E. Ankara Üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksek okulu öğrencilerinin sosyo kültürel yapı-meslek seçimi ilişkisi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2005; 3(1): 17-26.
  • 31. Ardahan F. Sektör odaklı eğitim anlayışıyla Akdeniz Üniversitesi spor yöneticiliği bölümünde okuyan ve mezun öğrencilerinin bölüm tercihi ve aldıkları eğitim ile ilgili düşüncelerinin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2010; 7(2): 696-715.
  • 32. Uzer E. Spor Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kuruluşu Öğrencilerinin İstihdamı ve İstihdam Sorunları. Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, 2019.
  • 33. European Commission. (2007). Brüksel: [25.05.2020] White paper on sport. Brussels. http://www.euoffice.eurolympic.org/files/guide_to_eu_sport_policy_final_versionwithlinks.pdf adresinden erişilmiştir.
  • 34. Mumcu HE, Karakullukçu ÖF, Karakuş M. Youth employment in the sports sector. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 2019; 11(18): 2651-2665. https://doi.org/10.26466/opus.535301
  • 35. Hartmann-Tews I, Pfister G. Sport and Women: Social İssues in İnternational Perspective, Routledg, London, 2005.
  • 36. Özen G, Koçak F, Boran F, Sunay H, Gedikler N. Türk spor yönetimindeki mevcut sorunlara ilişkin akademisyenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2012; 10(4): 107-116.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Psiko Sosyal Alanlar
Authors

Ahmet Atalay 0000-0003-0263-1677

Publication Date December 15, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Atalay, A. (2020). İSTİHDAM EDİLEBİLİR MİYİM? BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN İSTİHDAM EDİLEBİLME ALGILARI: ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(3), 245-257. https://doi.org/10.17155/omuspd.672280