The aim of this study is to show how combining a multicultural education approach with physical training lessons can have positive contributions by giving examples of how multicultural plays can be used in Physical Education lessons. Nowadays, new developments and fast changes in all areas can also be observed in Physical Education lessons and sports.Furthermore, Physical Education lesson needs to be united with the approach of multi culturalists education. Although there are many definitions for multi culturalists education, the following definition is the most basic definition: “Multiculturalists education is an important critical approach that supports pluralism and equality at schools”. Such an education aims to share the power and to develop communication between different groups. There are different kinds of multicultural plays in Physical Education lessons in USA. The first example study about this subject can be given by Jim Fullerton and Heide E. Madjeski who introduced six different plays with Physical Education and multi culturalists education. A second example study was conducted by Elisabeth Escamilla Miller in 18 weeks’ time. This study included the centers and historical backgrounds of fitness, football, dancing, volleyball, Olympic games, basketball and ice hockey and how they are played or done in different countries and also the necessary skills for these sports. The last example study was from the article entitled “Life Games, Physical Education and Multicultural Education” by Dan Ninhan. In this study, Long Ball, Kick Ball Relay ve Scissors Broad Jump games were introduced. Physical Education lessons and multicultural games within scientific contexts should become more common. Uniting Physical Education lessons with the approach of multi culturalists education will yield positive results. With the help of this, students will know different cultures and learn to respect and love different cultures and different people.
Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi derslerinde çok kültürlü oyunlardan nasıl yararlanabileceğine dair örnekler vererek beden eğitimiyle çok kültürlü eğitim anlayışının birleştirilmesinin olumlu katkılar sağlayabileceğini düşünmektir. Günümüzde her alanda görülen hızlı değişim ve gelişmeler beden eğitimi ve spor alanında da gözlemlenmekte, Beden Eğitimi derslerinin çok kültürlü eğitim anlayışıyla bütünleştirilmesi gerekmektedir. Çok kültürlü eğitimin farklı tanımları olmasına rağmen aşağıda verilen tanım en temel ifadedir ; “Çok kültürlü eğitim, okullarda, çoğulculuğu ve eşitliği desteklemek amacıyla yapılan önemli, eleştirel bir yönelimdir. Bu türden bir eğitim, farklı gruplar arasında iletişim geliştirmeyi ve gücü paylaşmayı hedeflemektedir. ABD’de beden eğitimi derslerinde uygulanan farklı çok kültürlü oyunlar mevcuttur. Bu konuda Jim Fullerton ve Heide E. Madjeski tarafından yapılan ilk çalışmada altı farklı oyun tanıtılmıştır. İkinci bir örnek çalışma ise Elisabeth Escamilla Miller tarafından 18 haftalık sürede yapılmıştır. Bu çalışmada fitness, futbol, dans, voleybol, olimpiyat oyunları, basketbol ve buz hokeyi oyunlarının merkezleri, tarihsel geçmişleri, kendi ülkelerinde ve diğer kültürlerde nasıl ve hangi araç-gereçlerle oynandıkları ve bu sporlara ait beceriler gösterilmiştir. Son örnek çalışma ise Dan Ninhan tarafından “Hayat Oyunları, Beden Eğitimi ve Çok Kültürlü Eğitimi” başlıklı makalede belirtilmiştir. Çok kültürlü eğitim kapsamında bu çalışmada, Long Ball, Kick Ball Relay ve Scissors Broad Jump oyunları tanıtılmıştır. Bilimsel yaklaşım doğrultusunda beden eğitimi derslerine ve çok kültürlü oyun örneklerine ağırlık verilmesi gerekmektedir. Beden eğitimi dersinin çok kültürlü eğitim anlayışıyla bütünleştirilmesiyle olumlu sonuçlar yaşanacaktır. Çok kültürlü eğitim anlayışı çerçevesinde öğrenciler farklı kültürleri tanıyacaklar, farklı kültürlere farklı bireylere saygı ve sevgi duymayı öğreneceklerdir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Psiko Sosyal Alanlar |
Authors | |
Publication Date | January 3, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 2 Issue: 1 |