Nowadays, with digitalization, people’s connection with digital devices is increasing. This may cause them to reduce the time they spend on physical activity. In this context, this research aimed to determine the relationship between smartphone addiction levels and physical activity levels of sports science students. A total of 400 sports science students, 145 female and 255 male, participated in this research, which was conducted using the relational screening model, via an online survey method. As data collection tools; Personal Information Form, Smartphone Addiction Scale, and International Physical Activity Questionnaires (Short Form) were used. Independent samples t-test, Pearson correlation, and Regression analysis were used in the statistical analysis of the data obtained. When the research findings were examined, it was determined that there was a significant difference in smartphone addiction levels according to gender (p<0.05), while there was no significant difference in physical activity levels (p>0.05). Negative and low-significant relationships were detected between smartphone addiction and physical activity levels (p<0.05). Additionally, it was determined that physical activity levels negatively predicted smartphone addiction by 4% (p<0.05). As a result, it is thought that increasing physical activity levels will reduce the smartphone addiction of sports science students.
Dijitalleşme ile birlikte günümüzde insanların dijital cihazlarla olan bağları giderek artmaktadır. Bu durum onların fiziksel aktiviteye ayrılan zamanda azalmalara neden olabilir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı spor bilimleri öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeyleri ile fiziksel aktivite düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İlişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmaya online anket yöntemi ile 145’i kadın, 255’i erkek toplam 400 spor bilimleri öğrencisi katılmıştır. Veri toplama araçları olarak; Kişisel Bilgi Formu, Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği ve Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (Kısa Formu) kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizlerinde bağımsız gruplar t-testi, Pearson korelasyon ve Regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde; akıllı telefon bağımlılığı düzeylerinde cinsiyete göre anlamlı farklılık elde edilirken (p<0,05); fiziksel aktivite düzeylerinde cinsiyete göre anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir (p>0,05). Akıllı telefon bağımlılığı ile fiziksel aktivite düzeyleri arasında negatif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir (p<0,05). Ayrıca fiziksel aktivite düzeylerinin akıllı telefon bağımlılığını negatif yönde anlamlı şekilde %4 oranında yordadığı tespit edilmiştir (p<0,05). Sonuç olarak, fiziksel aktivite düzeylerinin artması spor bilimleri öğrencilerinin akıllı telefona bağımlı olma düzeylerini azaltacağını düşündürmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Activity and Health |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2024 |
Submission Date | August 1, 2024 |
Acceptance Date | December 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 3 |