This study aimed to examine the efficacy perceptions of middle school students regarding physical education classes, both those who engage in sports and those who do not. The study employed the relational survey method, one of the quantitative research methods. The " Tripartite Efficacy Beliefs in Physical Education Class" scale was used to collect data. The research sample consisted of 467 middle school students (female = 218; male = 249) selected from students continuing their education in Amasya province through a simple random sampling method. The data obtained from the study were analyzed using the SPSS statistical package. Since the data were determined to be normally distributed, independent samples t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were utilized in the analysis. According to the findings, variables such as students' sex, possession of a school sports license, type of school sports discipline, sex of the physical education teacher, presence of a physical education teacher in the family, and the type of sports played in club teams did not result in a significant difference in their efficacy perceptions regarding physical education classes. However, variables such as students' age, grade level, availability of a sports hall at their school, favorite classes, participation in extracurricular exercise activities, and possession of a club sports license significantly influenced their efficacy perceptions in physical education classes. This study provides valuable insights for teachers, school administrators, and researchers in sports sciences regarding strategies to enhance students' perceptions of efficacy in physical education classes. In this sense, this study provides an original contribution to guide future studies by determining the critical factors affecting the perceived efficacy levels of middle school students in physical education class.
Ethics committee permission was obtained for the research from Amasya University Social Sciences Ethics Committee with the decision number E-30640013-108.01-128579 dated 02.05.2023.
Spor yapan ve yapmayan ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin yeterlik algılarının incelenmesinin amaçlandığı bu araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama amacıyla “Beden Eğitimi Dersinde Üçlü Yeterlik Algıları” Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma örneklemini Amasya ilinde öğrenimlerine devam eden basit rastgele örneklem yöntemi ile seçilen 467 ortaokul (kız=218; erkek=249) öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin normal dağılımdan geldiği tespit edildiğinden araştırmada bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre ortaokul öğrencilerinin cinsiyetleri, okul sporlarında lisanslarının olması, okul sporları branşları, beden eğitimi öğretmeni cinsiyeti, ailede beden eğitimi öğretmeni olma değişkeni ve kulüp takımlarındaki branşları beden eğitimi dersine ilişkin yeterlik algılarında anlamlı farklılığa neden olmazken, öğrencilerin yaşları, sınıf düzeyleri, okullarında spor salonu olma durumu, sevdikleri dersler, ders dışı egzersiz çalışmalarına katılma durumları, kulüp lisansı olma durumu değişkeni beden eğitimi dersine ilişkin yeterlik algılarında anlamlı farklılığa neden olmaktadır. Çalışma, beden eğitimi derslerinde öğrencilerin yeterlik algılarının geliştirilmesine yönelik stratejiler belirleme konusunda öğretmenlere, okul yöneticilerine ve spor bilimleri alanındaki araştırmacılara önemli katkı sunmaktadır. Bu doğrultuda araştırma, ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersinde algıladıkları yeterlik düzeylerini etkileyen kritik faktörleri belirleyerek, gelecekte yapılacak çalışmalara rehberlik edecek özgün bir katkı sağlamaktadır.
Araştırma için Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Etik Kurulu’ndan 02.05.2023 tarihli ve E- 30640013-108.01-128579 karar sayısı ile etik kurul izni alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 24, 2025 |
Publication Date | April 25, 2025 |
Submission Date | July 5, 2024 |
Acceptance Date | March 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |