As a
member of society, responsibility empathy plays an important role in helping
individuals to benefit themselves and their environment, and to fulfill their
duties to society. The ability to develop values and ethics as a developmental
task proves to us that the adolescent is able to gain the desired values by
providing good guidance, even though the individual turns more self in the
self-exploration period of adolescence period. When we look at the literature
on responsibility, there are not many practical or experimental studies. Our
study model is a single group pretest-posttest model. The data were measured by
the 'Individual and Social Responsibility Scale'. The analysis of the data were
done with the SPSS 18 program and the Paired Samples t-Test. The study group
was conveniently selected from the students indicated by the teachers from the
6th, 7th and 8th grades. 48 students participated in the study. The level of
individual and social responsibility (M=69.04) measured after the
implementation of the study group was found to be higher than before the
implementation. Statistically, a significant difference was found between the
individual and social responsibility of the study group students before and
after implementation (p<0.5).
Toplumun üyesi olarak bireylerin kendine ve çevresine faydalı olmasında ve
topluma karşı görevlerini yerine getirmesinde sorumluluk duygusu önemli yer
tutar. Sorumlulukla ilgili alanyazına baktığımızda uygulamalı veya deneysel çok
fazla çalışma bulunmamaktadır. Özgün bir
çalışma geliştirilmiş ve Paylaşım Evimiz adını verdiğimiz bu uygulama ile
öğrencilere sorumluluk kazandırılması hedeflenmiştir. Çalışmamızın modeli tek
gruplu öntest-sontest modelidir. Veriler ‘Bireysel ve Sosyal Sorumluluk Ölçeği’
ile ölçülmüştür. Verilerin analizi SPSS 18 programı ile eşleştirilmiş
örneklemler t-testi ile yapılmıştır. Çalışma grubu 6, 7 ve 8.sınıf
öğretmenlerinin belirttiği öğrencilerden uygun örnekleme yöntemiyle
seçilmiştir. Çalışma öncesi öntest yapılmıştır. Dört ay yürütülen çalışma
sonrasında sontest uygulanmıştır. Çalışmaya 48 öğrenci katılmıştır. Çalışma
grubunun uygulama sonrası ölçülen bireysel ve sosyal sorumluluk düzeyleri
uygulama öncesine göre daha yüksek bulunmuştur. İstatistiksel olarak da çalışma
grubunun öğrencilerin uygulama öncesi ve uygulama sonrası ölçülen bireysel ve
sosyal sorumluluk arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p<.05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |
İletişim Adresi: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği, Sağlık Mah. Süleyman Sırrı Cad. Sağlık İş Hanı No: 21/18, Çankaya/Ankara Tel: 0850 756 96 76