Like all segments of the society, university students are also exposed to the problem of burnout. The aim of this study is to explain the burnout and life satisfaction levels of university students and the relationship between them. 475 students contributed to this cross-sectional study. Analyses resulted that students' perceptions of burnout were high whereas their life satisfaction levels were low. The main finding of the study is that students' perceptions of burnout and depersonalization are negatively and significantly related with life satisfaction, whereas their self-efficacy perceptions are positively associated with life satisfaction. The high level of burnout perceived by senior students and increase of life satisfaction of the students via the rise of the education levels of their parents were another important result. The results were interpreted in terms of the literature and the study was concluded by referring to the limitations and recommendations of the research.
Toplumun bütün kesimleri gibi üniversite öğrencileri de tükenmişlik problemine maruz kalmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin tükenmişlik ve yaşam tatmin düzeylerini ve aralarındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Kesitsel olarak tasarlanan bu çalışmaya 475 üniversite öğrencisi katkıda bulunmuşlardır. Analizler öğrencilerin tükenmişlik algılarının yüksek buna karşın yaşam tatmin düzeylerinin düşük olduğunu göstermektedir. Çalışmanın temel bulgusu öğrencilerin tükenme ve duyarsızlaşma algılarının yaşam tatmini ile negatif yönlü anlamlı, buna karşın yetkinlik algılarının yaşam tatmini ile pozitif yönlü olduğu ilişkisidir. Ayrıca son sınıf öğrencilerinin algıladıkları tükenmişlik düzeyinin yüksekliği, yine anne ve babanın eğitim düzeylerinin yükselmesi ile yaşam tatminin olumlu etkilendiği diğer önemli bir bulgular arasındadır. Sonuçlar literatür bağlamında yorumlanmış ve araştırmanın kısıtları ve önerilere değinilerek çalışma sonuçlandırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2021 |
Submission Date | February 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |
Please click for the statistics of Google Scholar.