The
aim of this research is to examine the relationship between childhood traumatic
experiences and perceived social support in adolescents. The research was
carried out in the high school located in the districts of Osmangazi and
Yıldırım in Bursa The study conducted on 9th, 10th, 11th, 12th grade students,
the age range 15-18 (X= 16.37 , Ss=1.06 ). The sample consisted of 348 female
(%58), 219 male (%36,5) total 567 adolescents. To collect data “Childhood
Trauma Questionnaire” and “Scale of
Perceived Social Support” have been applied to the students. T test and Pearson Product Momentum
Coefficient statistical techniques have been calculated in the analysis of the
data. The results of the research show that there is significant difference in
physical, emotional and sexual abuse in favour of male adolescents by gender.
All variables correlations coefficients were significantly correlated at
p<.001 negative direction moderately level significant relation.
Bu araştırmanın amacı,
ergenlerde çocukluk örselenme yaşantıları ve algılanan sosyal destek arasındaki
ilişkinin incelenmesidir. Araştırma Bursa
ili Osmangazi ve Yıldırım ilçelerinde bulunan liselerde yapılmıştır. 9,10, 11 ve 12. sınıfa
devam eden, 15-18 yaş arasındaki (X= 16.37, Ss= 1.06) 348’i kız (%58 ), 219’u erkek (%36,5) toplam
567 ergen üzerinde yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında Çocukluk Örselenme
Yaşantıları Ölçeği Ergen Formu ve Algılanan Sosyal Destek Ölçeği
kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi ve Pearson Korelasyon Katsayısı
istatistik teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları fiziksel, duygusal ve
cinsel istismarın cinsiyete göre erkek ergenlerin lehine anlamlı olarak
farklılaştığını göstermektedir. Ergenlerde fiziksel, duygusal ve cinsel
istismar yaşantıları ile aile, arkadaş ve öğretmenden algılanan sosyal destek
düzeyleri arasında p<.001 düzeyinde negatif yönlü orta düzeyde anlamlı
ilişkiler bulunmuştur.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | December 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |