In this study, the
variables of the research; relationships between excitement seeking,
self-concealment and attitudes towards violence were also examined. In
addition, this study investigates the prediction level of self-concealment and
sensation seeking on the attitude toward violence in early adolescence.
Relational survey method is applied in present study. Brief Sensation Seeking
Scale, Self-concealment Scale, and Adolescents’ Attitude toward Violence Scale
were delivered to 393 adolescents. Participants consist of students attending
6th, 7th and 8th grade in three different public schools between the ages of
12-15. 50% of the participants were female students. Pearson correlation
coefficient and stepwise regression analysis were applied. This study result
shows that attitude toward violence positively relates to sensation seeking and
self-concealment. The stepwise regression analysis revealed that
self-concealment and sensation seeking predict the attitude toward violence.
This study revealed that sensation seeking is an important predictor of
adolescent’s attitude toward violence. In the light of the findings obtained
from the study, and the suggestions for teachers and psychological counselors
about the orientation of the sensation seeking and the supporting environments
were included.
Bu
araştırmada, araştırmanın değişkenleri olan; heyecan arayışı, kendini gizleme
ve şiddete yönelik tutum arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bunun yanı sıra kendini
gizleme ve heyecan arayışının, erken ergenlikte şiddete yönelik tutumu yordama
düzeyi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama yöntemi ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri; Kısa Heyecan Arayışı Ölçeği, Kendini
Gizleme Ölçeği ve Ergenler İçin Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği’nin 393 ergene uygulanmasıyla
toplanmıştır. Katılımcılar 12-15 yaş arasındaki 3 farklı devlet okulunda 6. 7.
ve 8. sınıfa devam eden öğrencilerden
oluşmaktadır. Araştırmaya katılanların %50’si kız öğrencidir. Veriler Pearson
korelasyon katsayısı ve aşamalı regresyon analizi ile incelenmiştir. Araştırma
sonucunda şiddete yönelik tutumun, hem heyecan arayışı hem de kendini gizleme
ile ilişkili olduğu görülmüştür. Aşamalı regresyon analizi sonucu, kendini
gizleme ve heyecan arayışının şiddete yönelik tutumu yordadığını ortaya koymuştur.
Heyecan arayışının ergenlerde şiddete yönelik tutumu yordayan önemli bir
değişken olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular
ışığında, heyecan arayışının yönelimine ve öğrencileri destekleyici ortamlara ilişkin
öğretmenlere ve psikolojik danışmanlara yönelik
önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | March 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |