Araştırmanın amacı, eğitim denetçilerinin rollerini, sahip olması gereken yeterliklerini ve bu yeterlikleri kazanmaları için yetişme döneminde yapılması gerekenleri ortaya koymaktır. Araştırmanın verileri, nitel veri toplama yöntemlerinden odak grup görüşmesi ile toplanmıştır. Görüşmeler video kaydına alınmış ve konuşmalar elektronik ortama aktarılarak betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre; (1) Eğitim denetçi rolleri, ders denetimi yapmak, kurum denetimi yapmak, eğitim sistemini yerinde kontrol edip problemleri tespit etmek, düzeltmek, sistemi geliştirmek, eğitim çalışanlarına model davranışlar sergileyerek çalışanlara rehberlik etmek ve onları iş başında yetiştirmektir. (2) Eğitim denetçilerinin yeterlikleri, gözlem yapma, dönüt verme, doğru değerlendirme yapma, iyi iletişim, öğretim bilgi ve becerisi, dönüt alma, algıyı iyi yönetme, demokratik bir tutuma sahip olma, soruşturma konusunda bilgili olma, alan bilgisi, program bilgisi, genel öğretmenlik bilgisi, soruna ve çözüme odaklanabilme, araştırma teknikleri ve istatistik bilgisidir. (3) Milli Eğitim Bakanlığı eğitim denetçileri onlardan beklediği görev, rol ve yeterliklerine uygun olarak yetiştirememektedir.
The aim of this study is; to reveal the roles of the education supervisors along with the qualifications which must be possess by education supervisors and the road map which must be followed to gain these qualifications. The data of this survey is collected by focus group discussion which is a type of qualitative data acquisition method. Discussions were recorded by video camera and analyzed through descriptive analysis method by uploading them to electronic media. According to the analysis results; (1) the roles of the education supervisors are; to inspect the classes and institutions, by controlling the educational system to make detection and correction of the problems, to improve the system and to guide and educate the people who are working in the field of education by becoming a proper role model. (2) The qualifications of education supervisors are; making observations, giving feedbacks, making proper evaluations, good communication skills, knowledge and skill in teaching, getting feedbacks, good in perception management, having a democratic attitude, being knowledge about investigation, field (content) knowledge, program knowledge, general teaching knowledge, to focus on problem and solution, research methods and knowledge about statistics. (3) Ministry of National Education cannot be able to train the education supervisors as expected in terms of duty, role and qualification aspects.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Other ID | JA64KT33YV |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 7 |