The aim of this study is to reveal the impact of sex, type of high school graduate, department, kind of education, class and age on teacher candidates’ ability to solve problems and their level of using critical thinking. Also, it aims at determining the relation between high school students’ ability of solving problems and critical thinking. The paradigm consists of 924 teacher candidates. The data of the study was gathered with the help of questions which contain high school students’ demographical qualifications, “Inventory of Solving Problem” that was developed by Heppner and Peterson (1982) and translated into Turkish by Şahin and Heppner (1993) and “Measure of Tendency of Critical Thinking” developed by Akbıyık (2002) that includes views about critical thinking. According to the results of the research, (1) It is defined that sex is an important (meaningful) predictor for teacher candidates’ ability to solve problems. Kind of education, class, age, type of high school graduate and department is not a meaningful predictor for high school students’ ability to solve problems. (2) It is defined that sex, department and kind of education is an important (meaningful) predictor for teacher candidates’ level of critical thinking. Class, type of high school graduate and age is not a meaningful predictor for teacher candidates’ level of critical thinking. (3) There is a positive and a medium-level relation between teacher candidates’ ability of critical thinking and solving problems
Teacher Candidates Ability Of Solving Problem Ability Of Critical Thinking Variation Relation
Bu çalışmanın amacı; cinsiyet, mezun olunan lise türü, anabilim dalı, öğrenim türü, sınıf ve yaş değişkenlerinin öğretmen adaylarının problem çözme ve eleştirel düşünme becerilerini yordama derecesini ortaya koymak; aynı zamanda öğretmen adaylarının problem çözme ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Örnekleme 924 öğretmen adayı alınmıştır. Araştırmada veriler, öğretmen adaylarının demografik özelliklerinin yer aldığı sorular ile Heppner ve Peterson (1982) tarafından geliştirilen Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından Türkçeye çevrilen “Problem Çözme Envanteri” ile Akbıyık’ın (2002)’de geliştirdiği eleştirel düşünmeye yönelik görüşlerinin sorulduğu “Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği” yle toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre (1) cinsiyet değişkeninin öğretmen adaylarının problem çözme becerileri üzerinde önemli (anlamlı) bir yordayıcı olduğu belirlenmiştir. Öğrenim türü, sınıf düzeyi, yaş, mezun olunan lise türü ve anabilim dalı değişkenleri öğretmen adaylarının problem çözme becerileri üzerinde anlamlı bir yordayıcı değildir. (2) cinsiyet, anabilim dalı ve öğrenim türü değişkenlerinin öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerileri üzerinde önemli (anlamlı) bir yordayıcı olduğu belirlenmiştir. Sınıf düzeyi, mezun olunan lise türü ve yaş değişkenleri öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerileri üzerinde anlamlı bir yordayıcı değildir. (3) öğretmen adaylarının problem çözme becerileri ile eleştirel düşünme becerileri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Subjects | Studies on Education, Sociology, Psychology |
---|---|
Other ID | JA64MK52YP |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 5 Issue: 9 |