The purpose of this study is to conduct a qualitative research on what meanings the fifth grade students, chosen from three schools with different socio-economic level, assign to the concept of computer.Interviewing and brainstorming techniques were employed in an attempt to describe and interpret the problem in detail and to reveal what students think and how they comprehend. The data obtained from interviewing were transformed into evaluation profiles with the use of concept mapping. Furthermore, the study made an analysis into metaphoric structures. In conclusion, it was discovered that students are aware of computer-related concepts- save a few of them; that they are familiar with foreign words they encounter while playing games; that they know about many types of games; and that they have an idea about the drawbacks of addiction to computers and radiation
Bu çalışmanın amacı, farklı sosyo-ekonomik özelliklere sahip öğrencilerin eğitim gördüğü üç farklı okul özelinde beşinci sınıf öğrencilerinin bilgisayar olgusu üzerindeki düşüncelerini nitel bir çalışıma aracılığıyla ortaya koymaktır. Öğrencilerin problematize edilen konuya ilişkin görüşlerini almak ve bu görüşlere nasıl ulaştıklarını keşfedebilmek amacıyla, bire bir mülakat ve beyin fırtınası teknikleri uygulamaya konulmuş ve bu yolla derinlemesine bir araştırma yürütülmüştür. Dahası, çalışma metaforik yapılara ilişkin bir analiz içermektedir. Çalışmanın sonunda, öğrencilerin bilgisayarla ilgili kavramlara yönelik farkındalık geliştirdiği –birkaçını hafızalarına kaydettiklerini-, birçok türden bilgisayar oyununu bildikleri ve aynı zamanda bilgisayar bağımlılığının ve radyasyonun dezavantajlarına dair fikir sahibi oldukları bulgulanmıştır.
Subjects | Sociology |
---|---|
Other ID | JA64NT76NK |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 10 |