Qualifications of university instructors are of utmost
importance for educating the pre service teachers in compliance with the
requirements of our era. Purpose of this study is to determine how often do the
university instructors that educate pre service teachers exhibit the teacher
behaviours through the eyes of pre service teachers. This study that is carried
out in survey model, the fundamental behaviours of teaching profession are
divided into three categories: general knowledge- general skills, content
knowledge, learning-teaching behaviours.
Population of this study is pre service teachers attending the
pedagogical formation training in 2015-2016. Sample group is 502 students from
various departments of 15 faculties and of 18 universities. Data of the study
is collected through five point likert scale that aims to measure “Efficient
Teacher Qualifications”. Five points are arranged as never, rarely, sometimes,
often and always. Descriptive statistical techniques are used during analysis
and t-test and Anova are practised for determining differences between
variables. Pre service teachers pointed out that the university instructors
exhibits the effective teacher behaviours often in all categories. The
effective teacher behaviours are found to be exhibited in different frequencies
in various lectures. University instructors exhibited different frequencies in
terms of behaviours in different lectures. Most of the instructors that are
educational scientists exhibited the effective teacher behaviours often but the
instructors that are not educational scientists exhibited them less frequently.
Çağımız koşullarına uygun öğretmenlerin yetiştirilmesi için
onları yetiştiren öğretim elemanlarının nitelikleri önemlidir. Bu çalışmanın
amacı öğretmenleri yetiştiren öğretim elemanlarının sergiledikleri öğretmen
davranışlarının düzeyini öğretmen adayının gözüyle belirlemektir. Tarama
modeliyle yapılan bu araştırmada öğretmenlik mesleğinin temelini oluşturan
davranışlar Genel Kültür Genel Yetenek, Konu Alan Bilgisi ve Öğretme-Öğrenme
Süreci davranışları olmak üzere üç başlık altında ele alınarak betimlenmiştir. Araştırmanın
evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında üniversitelerin eğitim fakültelerinde
öğretmenlik (pedagojik formasyon) eğitimine katılan öğretmen adaylarından
oluşmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise, Türkiye’nin değişik
kentlerinde bulunan toplam 18 üniversitenin değişik fakültelerinin 15
bölümünden 502 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verilerin elde edilmesinde
“Etkili Öğretmen Özellikleri”’ni ölçmeye yönelik hazırlanmış olan beşli
derecelendirme ölçeğinden yararlanılmıştır. Beşli derecelendirme hiçbir zaman,
nadiren, bazen, sık sık ve her zaman şeklinde sıralanmıştır. Çözümleme
yapılırken betimsel istatistik tekniklerinden yararlanılmış ve değişkenler
arasındaki farkların belirlenmesi aşamasında da t-testi ve Anova
kullanılmıştır. Öğretmen adayları, öğretim elemanlarının öğretmenlik
davranışlarını tüm alanlarda sık sık
gösterdiklerini ifade etmişlerdir. Öğretim elemanlarının öğretmenlik davranışlarını
gösterme sıklıklarının derslere göre anlamlı düzeyde değiştiği ortaya
çıkmıştır. Öğretim elemanlarının alanlarına göre öğretmenlik
davranışlarını gösterilme sıklıklarının anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği
görülmektedir. Söz konusu derslere giren öğretim elemanlarının büyük
çoğunluğunda eğitim bilimciler etkili öğretmen davranışları en sık gösterirken
alanı eğitim bilimleri olmayan öğretim elemanları ise en az göstermişlerdir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Acceptance Date | December 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 11 |