Eğitimin
en etkili ögesinin öğretmen olduğu düşünüldüğünde öğretmenlere önemli görevler
düşmektedir. Çünkü öğretmenlerin sadece konuyu bilmesi yeterli değil bunun
yanında öğretim süreci içerisindeki becerisi de önemlidir. Bu konuda Japonya,
öğretmen eğitiminde yeni bir model geliştirmiştir. Dünyada ‘Lesson
Study" olarak bilinen, Türkçeye “Ders İmecesi” olarak tercüme
edilen bu model, Japon kökenli bir mesleki gelişim modelidir. Lesson study
modeli, 1960'lı yıllardan bu yana hem hizmet öncesi hem de hizmet içi eğitimde
öğretmenlerin mesleki gelişimini desteklemek amacıyla Japon okullarında
uygulanmaktadır. Başlangıç noktası ilköğretim olan ders imecesi, bir
grup öğretmen/öğretmen adayının bir araya gelerek bir araştırma dersini
planlaması, uygulaması ve ders bitiminden sonra dersin kritiğinin yapılmasıdır.
"Ders imecesi" öğretmenleri,
"araştırma dersi" adı verilen bireysel sınıf derslerini
planlama, öğretme, gözlemleme, analiz etme ve düzenleme aşamalarında, küçük
gruplar halinde işbirlikçi bir şekilde çalışırlar. Japonya’da hemen hemen tüm
öğretmenler, bir öğretim yılı boyunca bir "ders imecesi" takımında aktif katılımcı
olarak görev yaparlar. Buna ek olarak, öğretmenler kendi okullarında ve dışarıya
açık "Ders imecesi"
uygulaması yapan okullarda da "araştırma dersleri"ni düzenli
aralıklarla gözlemlerler. Araştırma dersleri literatürde yayımlanır ve
ülke çapında bu konuda seminerler düzenlenir. Bu anlamda "Ders imecesi", esas itibariyle, "öğretme
ve öğrenme"nin geliştirilmesini amaçlayan ve öğretmen tarafından
yönetilen geniş tabanlı bir sistemdir. Ders imecesi, hem hizmet öncesi hem de
hizmet içi eğitimde öğretmenlerin niteliklerini geliştirmeye uygun bir
modeldir. Çünkü bu model, öğretmenleri uygulamanın merkezine koymaktadır. Gerek
öğretmen adaylarının gerekse hizmet içi eğitimde görev yapan öğretmenlerin bu
uygulamalarda edindikleri deneyimler; bilgiyi oluşturmalarına, öğretimi
geliştirmelerine ve kişisel gelişimlerine olumlu katkı sağlayacağı ve
öğrencilerin de başarısını olumlu yönde etkileyeceği düşünülmektedir. Bu
çalışmada, öğretmen ve öğretmen adaylarının mesleki gelişimlerini destekleyen “ders
imecesi” modelinin kuramsal çerçevede tanıtılması hedeflenmektedir.
Teachers have an important mission when we regard them as the predominant element of education, since teachers’ ability in teaching process is significant beside their subject knowledge. In this par-ticular, japan has developed a new model in teacher education. ThisJapan-origin professional devel-opment model is known as “lesson Study” in the world, and translated into Turkish as “Ders İmecesi”. Lesson study model is applied at pre-service and in-service training since 1960s in order to underpin teachers’ professional development at Japanese schools. The starting point of Lesson study is primary schools, and it depends on planning and applying a research course; criticize thecourse at the end of it by a group of in/pre-serviceteachers gathered.“Lesson Study” teachers work collaborativelyin small groups at planning, teaching, observing, analyzing, organizing levels of in-dividual courses named “Research Courses”.Nearly all the teachers in Japan take place as active par-ticipantsin “Lesson Study” team, in the course of a school year. In addition to this, they observe the “Research Courses” at regular intervals in either their schools or other schools, which apply “Lesson Study” model. “Research Courses” are published and seminars are held about them across the coun-try. In this sense, “Lesson Study”, in essence, is a wide base system directed by the teacher, and aims to develop “teaching and learning”. “Lesson Study” is an appropriate model for improving teachers’ qualifications in both pre-service and in-service education; because the model sets teachers at the center of the application. It is thought that the experiences gained by both pre-service and in-service teachers will contribute positively to their forming knowledge, developing teaching, personal improvement, and affect students’ success, as well. In brief, in this study, it is aimed to introduce hy-pothetically the “Lesson Study” model that support in-service and pre-service teachers’ professional development.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Acceptance Date | December 17, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 11 |