The purpose of this research is to study that if the
emotional intelligence levels
and life satisfactions predict the depressive symptoms significantly and if the
mentioned variables emotional intelligence, life satisfaction and depression differ according to grade and gender
or not. To all levels of students in a private university, to test the
emotional intelligence levels
Emotional Intelligence
Evaluating Scale, to test the life satisfaction levels Life Satisfaction Scale,
to test the depressive symptom levels Beck Depression Scale have been applied.
In the research it’s been ascertained that emotional intelligence, life satisfaction and depression variables were
related and that emotional intelligence and life satisfaction could explain depression remarkabl. It has been
seen that gender, also has been effective on life satisfaction, emotional
intelligence and depression remarkably
and grade hasn’t had remarkably discriminator effect on mentioned variables.
Bu araştırmanın amacı üniversite
öğrencilerinde duygusal zeka düzeylerinin ve yaşam doyumlarının öğrencilerin
depresif belirtilerini anlamlı bir biçimde yordayıp yordamadığını ve sözü
edilen duygusal zeka, yaşam doyum ve depresyon değişkenlerinin sınıf düzeyi ve
cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Bir vakıf
üniversitesinde her seviyede öğrenim gören öğrencilerin duygusal zekâ
düzeylerini ölçmek için Duygusal Zekâ Değerlendirme Ölçeği, yaşam doyum
seviyelerini ölçmek için Yaşam Doyum Ölçeği, depresif belirti düzeylerini
ölçmek için Beck Depresyon Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmada duygusal zekâ,
yaşam doyumu ve depresyon değişkenlerinin birbirleriyle ilişkili olduğu
saptanmış ve duygusal zekâ ve yaşam doyumunun depresyonu anlamlı şekilde
açıklayabildiği gözlemlenmiştir. Cinsiyetin de yaşam doyum, duygusal zekâ ve
depresyon üzerinde anlamlı şekilde etkili olduğu bulunurken, sınıf
seviyelerinin belirtilen faktörler üzerinde ayrıştırıcı anlamlı bir etkiye
sahip olmadığı görülmüştür.
Subjects | Psychology |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Acceptance Date | December 19, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 11 |