This
study is aimed to analyse the effects of Mindfulness Based Cognitive Therapy on
the anxiety levels of university students. Sample group is composed of 16
students who are in second grade or third grade in psychology department. A
program is applied to the sample group, which is composed of 8 sessions, and
each session were 90 minutes. “Beck Anxiety Inventory” is applied to comprehend
the anxiety levels of sample group. After the application of Beck Anxiety
Inventory, according to the results, individuals who have a “medium” or
“severe” anxiety and also who confirms to attend the study are chosen.
Measurement methods are applied as pre-test, before the application, and
post-test after the application.
Wilcoxon Signed-Rank Test is used for the analyse of one group pre-test
post-test quasi-experimental design. Anaylses show that there is a significant
decrease in the participants anxiety levels. Results are, the therapy program
which is conducted by using mindfulness based cognitive techniques; causes a significant
decrease in the anxiety levels of university students in the sample group.
Bu
çalışma bilinçli farkındalık temelli bilişsel terapi programının üniversite
öğrencilerinin kaygı düzeylerine etkisini saptamak amacıyla hazırlanmıştır.
Araştırma, İstanbul’da psikoloji bölümünde ikinci ve üçüncü sınıflarında
öğrenim görmekte olan 16 öğrencinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Araştırmada
katılımcılara sekiz oturumdan oluşan her oturumu 90 dakika süren bir program
uygulanmıştır. Katılımcıların kaygı düzeylerini belirlemek amacıyla Beck
tarafından geliştirilen “Beck Anksiyete Envanteri” uygulanmıştır. Araştırmaya
kabul ölçütleri; uygulanan Beck Anksiyete Envanteri puan sonuçlarına göre ‘Orta’ ve ‘Şiddetli’ düzeyde puan ortalaması
olan ve çalışmaya katılmayı kabul eden öğrenciler olarak belirlendi. Ölçme araçları
uygulama öncesinde ön test, uygulamanın bitiminde ise son test olarak
uygulanmıştır. Tek grup öntest - sontest kontrol grupsuz yarı deneysel desenin
kullanıldığı çalışmada veriler, Wilcoxon İşaretli Sıra Testi ile
çözümlenmiştir. Yapılan analizler katılımcıların kaygı puanlarının anlamlı
düzeyde azaldığını göstermiştir. Sonuç olarak, bilinçli farkındalık temelli
bilişsel teknikler kullanılarak yapılan terapi programının uygulama yapılan
öğrencilerin kaygı düzeylerinin düşmesine sebep olduğu gözlenmiştir.
Subjects | Studies on Education, Psychology |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Acceptance Date | May 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 12 |