The ethics in the teaching profession is, while doing the teaching
profession, the rules, principles and responsibilities that must be fulfilled
with in relation to the students, society and individuals in the same
profession group. In this study, the changes in the perceptions of professional
ethics were investigated according to opinions of elementary school teachers
who are still working in elementary schools affiliated to Giresun Provincial
Directorate of National Education and student elementary teachers who continue
their education at Giresun University Education Faculty, Elementary Education
Department, Elementary School Teachers Program. Research is the screening
method of quantitative research methods. "The Teacher Professional Ethical
Principles Scale" originally belonging to Manolova-Yalçın was used within
the scope of her permission. The scale consists of items that include ethics
principles toward the society, the school, the profession, the colleagues, the
students and the parents. In the survey, the changes in the views of elementary
school teachers regarding teaching profession ethics, as their pedagogy
training progresses and the application experiences in the area are reshaped.
The results of the research showed: Being a novice teachers; first, second,
third and fourth grade students in education faculty makes significant
difference in the views of participants about teacher professional ethic codes.
Except the ethical codes toward the society, for the all dimensions of scale
there are significant difference in the views of the elementary school teachers
who have been working in their first ten years and student teachers who pursue
their education at the education faculty in different class. The elementary
teachers who are working on the field have more positive views than the
students who are still educated in the faculty.
Professional ethics for teachers Code of professional ethics for teachers Student elementary school teacher Elementary school teacher
Öğretmenlik mesleğinde etik, öğretmenlik mesleğini
yerine getirirken öğrenciler, toplum ve aynı meslek grubundaki bireylerle olan
ilişkilerinde uyulması gereken kurallar ve ilkeler bütünü, yerine getirilmesi
gereken sorumluluklardır. Bu çalışmada, Giresun İl Milli Eğitim Müdürlüğüne
bağlı ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenleri ile halen Giresun
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim
Dalında öğrenimlerini sürdüren öğrenci sınıf öğretmenlerinin zamanla
öğretmenlik meslek etiği algılarında ki değişme incelenmiştir. Araştırma nicel
araştırma yöntemlerinden tarama türündedir. Verilerin toplanmasında aslı
Manolova-Yalçın’a ait “Öğretmenlik Mesleği Etik İlkeler Ölçeği” izni dâhilinde
kullanılmıştır. Ölçek, topluma, okula, mesleğe, meslektaşlara, öğrencilere ve
velilere yönelik öğretmenlik mesleği etik ilkelerine ilişkin görüşleri içeren
maddelerden oluşmaktadır. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik meslek
etiğine ilişkin görüşlerinde, pedagoji eğitimleri ilerledikçe ve alandaki
uygulama deneyimleri artıkça oluşan değişme incelenmiştir. Araştırma sonuçları,
araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin: Alanda çalışma, birinci, ikinci,
üçüncü ve dördüncü sınıfta olma durumlarının öğretmenlik meslek etiğine ilişkin
görüşlerinde anlamlı düzeyde fark yarattığını, alanda ilk on yılını çalışan
öğretmenlerin görüşlerinin araştırmada kullanılan ölçeğin topluma yönelik etik
ilkeler dışındaki tüm boyutları için eğitim fakültesinde öğrenimlerini sürdüren
öğrenci sınıf öğretmenlerin görüşlerinden istatistiksel olarak anlamlı düzeyde
farklılık gösterdiğini, alanda çalışan öğretmenlerin öğrenimleri süren öğrenci
öğretmenlerden daha olumlu görüşlere sahip olduklarını göstermektedir.
Öğretmenlik meslek etiği Öğretmenlik meslek etiği kuralları Öğrenci sınıf öğretmeni sınıf öğretmeni
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2017 |
Acceptance Date | November 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 13 |