In this research,
it is aimed to investigate the reasons why teachers do not perform
post-graduate education. The review was done by scaling based on ranking
judgments. In addition, a comparative study was conducted according to gender
and marital status variables. A total of 220 teachers from different school
types participated in the research in Kayseri during the academic year of
2016-2017. A questionnaire aiming to determine the characteristics of teachers
in the study was used with a data gathering tool consisting of reasons to be
scaled. According to the results of the research, it was found that the most
important reason why the teachers did not perform the post-graduate education
was that they found that the post-graduate education was intense and painful
and that they could not afford the financial burdens respectively, not knowing
how to do it, and not believing in contribution to the profession. In terms of
gender, the most important reason for male participants is to put financial
burden on post-graduate education; and that the post-graduate education for
female participants is intense and weary. In terms of marital status, while
there is a financial burden for graduate education in the first place among
married participants, single lessons in the school have been set-patching in
attendance. Proposals have been developed according to the results of the
research.
Bu araştırmada öğretmenlerin
lisansüstü eğitim yapmama nedenlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. İnceleme sıralama
yargılarına dayalı olarak ölçekleme yoluyla yapılmıştır. Ayrıca cinsiyet ve
medeni durum değişkenlerine göre de karşılaştırmalı inceleme yapılmıştır.
Araştırmaya 2016-2017 eğitim öğretim yılında Kayseri’de farklı okul türlerinde
görev yapan toplam 220 öğretmen katılmıştır. Araştırmada öğretmen özelliklerini
belirlemeyi amaçlayan sorularla, ölçekleme yapılacak nedenlerden oluşan bir
veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara
göre, öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapmamasında en önemli neden olarak
lisansüstü eğitimin yoğun ve yıpratıcı olmasını gördüğü, bunu sırasıyla maddi
yük getirmesi, okuldaki dersleri ayarlayamama, lisansüstü eğitim yapanlardan
gelen olumsuz dönütler, istenen programın olmaması, giriş koşullarını
sağlayamama, nasıl yapılacağını bilememe ve mesleğe katkısına inanmama
nedenlerinin izlediği belirlenmiştir. Cinsiyet açısından erkek katılımcılarda
en önemli neden lisansüstü eğitimin maddi yük getirmesi iken; kadın
katılımcılar için lisansüstü eğitimimin yoğun ve yıpratıcı olması şeklinde
ortaya çıkmıştır. Medeni durum açısından ise evli katılımcılarda ilk sırada
lisansüstü eğitimin maddi yük getirmesi var iken; bekar katılımcılarda okuldaki
dersleri ayarlayamama olmuştur. Araştırma sonuçlarına göre öneriler
geliştirilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | December 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 13 |