The purpose of this research is to determine the psychological
needs of university students. Qualitative research technique was used in this
study. Purposive sampling method was used for the research. University students
who applied to the psychological counseling service participated in the
research. The study group of the research consists of 43 university students.
25 (58.14%) of these university students are female and 18 (41.87%) are male.
According to their ages, the students range as 21 persons (48.84%) in the age
range of 18-20 years, 12 persons (27.90%) in the age range of 21-23 years, 7
persons (% 16.28) in the age range of 24-26 years, and 3 persons (6.98%) 26
years and over. The distribution of students according to the class variable
they attend is that the ones who continue to the 1st class are 8 persons
(18.60%), 12 persons in the second class (27.90%), 16 persons (37.22%) in the
third class and 7 (16.28%) persons in the fourth class. Semi-structured
interview technique was used as data collection method in collecting research
data. The data obtained after the interview was analyzed by content analysis
technique. While the data was interpreted, categories related to psychological
needs were formed. In the results
obtained by content analysis of the data through the semi-structured interview
form applied in the research, their needs of social status, achievement, order, competence, sense of belonging and getting attention were proven to be
important in psychological needs of young university students.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin psikolojik
ihtiyaçlarını belirlemektir. Bu çalışmada nitel araştırma tekniği
kullanılmıştır. Araştırma için amaçlı örnekleme yönteminden yararlanılmıştır.
Araştırmaya psikolojik danışma servisine
başvuran üniversite öğrencileri katılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 43
üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Bu üniversite öğrencilerinin 25’i kadın (%58.14), 18’i (%41.87) erkektir.
Yaşlarına göre öğrenciler 18-20 yaş aralığında 21 kişi (%48.84), 21-23 yaş
aralığında 12 kişi (%27.90), 24-26 yaş aralığında 7 kişi (%16.28) ve 26 yaş ve
üzerinde 3 kişi (%6.98) olarak dağılım göstermektedirler. Devam ettikleri sınıf
değişkenine göre öğrencilerin dağılımı 1.sınıfa devam edenler 8 kişi (%18.60),
2.sınıfa devam edenler 12 kişi (%27.90), 3.sınıfa devam edenler 16 kişi
(%37.22) ve 4.sınıfa devam edenler 7 (%16.28) kişidir. Araştırma verilerinin toplanmasında veri
toplama yöntemi olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır.
Görüşme sonucu elde edilen veriler, içerik analizi tekniği ile analiz
edilmiştir. Veriler yorumlanırken psikolojik ihtiyaçlar teması ile ilgili
kategoriler oluşturulmuştur. Araştırmada uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme
formundan elde edilen verilerin içerik analizi ile elde edilen sonuçlarında,
üniversite öğrencisi gençlerin psikolojik ihtiyaçlarında; toplumsal statü,
başarma, yeterlilik, ait olma ve ilgi görme ihtiyaçlarının önem kazandığı
ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 5, 2018 |
Acceptance Date | March 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Youth Researches Special Issue |