Over the years, a large number of
children’s literature books have been published on the subject of being a
refugee both in Turkey and in the world. It particularly stems from the
tremendous increase in major disasters such as ‘war’ around the world.
Therefore, I aimed to specify how the concept of ‘war’ is reflected in the
children’s literature books. I extendedly investigated the identity
construction on being a refugee in the children’s literature books written on
the main theme of refuge. Besides, I analyzed how authors handle the issue of
seeking refuge in children’s literature books. I designed this research study
using document analysis technique as the methodology, and conducted the data
analysis process using descriptive coding scheme. As a result of the research,
it has been seen that the representment of refugee identity is a significant
contribution to the nature and purpose of the work, with an approach that does
not exploit the reader's feelings, but is realistic to empathize but takes into
account the child's reality. In addition, the work has reached a certain
turning point in the process of refugee issue. This cycle; the loss of a child
who is the protagonist of the work, the discovery of a new place, and the happy
end.
Ülkemizde ve dünyada, mülteci olma
deneyimini çeşitli yönleriyle ele alan çocuk kitabı sayısı her geçen gün
artmaktadır. Bunun nedeni yaşanan savaş ve benzeri felaketlerin insanlar
üzerindeki etkisini gün geçtikçe artırmasıdır. Bu araştırmanın amacı; dünyada
insan elinden çıkma felaketlerin en kötüsü olan savaş konusunun, çocuk ve
gençlik edebiyatına nasıl yansıdığına ilişkin belirlemelerde bulunmaktır.
Araştırmada, ana teması mültecilik deneyimi olan çocuk kitaplarında mülteci
kimliğinin sunuluşu ve bu metinlerin mültecilik konusunu işleme biçimleri ele
alınmıştır. Araştırmada doküman analizi
yönteminden yararlanılmıştır. Ele alınan kitaplar betimsel kodlama yoluyla
çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda,
okurun duygularını sömürmeden, empati kurabilmesi için gerçekçi ancak çocuk
gerçekliğini de göz önünde bulunduran bir yaklaşımla mülteci kimliğinin
sunulmasının yapıtın niteliğine ve amacına önemli katkısının olduğu
görülmüştür. Bunun yanında yapıtlarda mültecilik konusunun işlenişinde belirli
bir döngünün olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu döngü; söz konusu göçe neden olan
felaketin yaşanması, yapıtın kahramanı olan çocuğun yaşadığı somut bir kayıp,
yeni bir yuvanın bulunması ve mutlu son olarak sıralanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2018 |
Acceptance Date | April 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 14 |