English holds a
lingua franca status all around the world today and foreign language education
in most countries is primarily based on English. As a result of this high
popularity of English language, primary school students now take English course
as of Grade 2 in state schools in Turkey. Furthermore, private schools mostly
offer English course as of Grade 1 or even kindergarten. This recent policy of
low-age exposure to English has its roots in the ‘critical age’ principle. This
qualitative study aims to explore the perceptions of primary school students
ranging from Grade 2 to Grade 4 as to English through students-generated drawings.
268 students from three different primary schools (state) in Samsun, Turkey
participated in the study and were asked to simply draw about English. Drawings
here constitute the major data collection tool for the study and are intended
to uncover the feelings or opinions of this low-age group of students about
English. The collected drawings were handled through content analysis; and then
the gathered data were coded and categorized as different images for the notion
‘English’. Objects, interaction, English class, English course book, English
teacher, etc. are among the most frequently depicted images. The qualitative
findings of this study may be quite important considering the need to see the
reflections of the recently-offered early English courses on young English
language learners.
İngilizce bugün dünyanın her yerinde
bir ortak iletişim dili statüsüne sahiptir ve çoğu ülkede yabancı dil eğitimi
birincil olarak İngilizce üstüne kuruludur. İngilizcenin bu şekilde yüksek bir
statüye sahip olması sonucu bugün Türkiye’de ilkokul öğrencileri artık devlet
okullarında 2. sınıftan itibaren İngilizce dersi almaya başlıyor. Ayrıca, özel
okullar çoğunlukla 1. sınıf ve hatta anaokulu seviyesinde İngilizce dersleri
sunmaktadır. Bu erken yaşta İngilizceye maruz kalma politikasının kökleri
‘edinim eşiği’ ilkesine dayanmaktadır. Bu nitel çalışma, 2. ve 4. sınıf arası
ilkokul öğrencilerinin İngilizceye yönelik algılarını öğrencilerin yaptıkları
çizimler üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmaya Samsun'da bulunan üç
farklı ilkokuldan (devlet) toplam 268 öğrenci katıldı ve katılımcılardan sadece
İngilizce denince akıllarına ilk gelen şey(ler)i çizmeleri istendi. Bu bağlamda
çizimler, çalışma için temel veri toplama aracını oluşturmaktadır ve bu sayede
erken yaş grubundaki öğrencilerin İngilizce hakkındaki duygularının ya da
fikirlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Toplanan çizimler içerik
analizine tabi tutulmuş ve daha sonra elde edilen veriler kodlanıp ‘İngilizce’
kavramı için farklı imgeler olarak sınıflandırılmıştır. Nesneler, karşılıklı
etkileşim, İngilizce dersi, ders kitabı, İngilizce öğretmeni vb. en sık çizilen
imgeler arasındadır. Bu nitel çalışmanın bulguları, erken yaşta sunulan
İngilizce derslerinin İngilizce öğrenen çocuklar üstündeki yansımalarını görme
bağlamında oldukça önemli sonuçlar ortaya koymaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2018 |
Acceptance Date | April 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 14 |