The purpose of this study was to implement the BBD
method, which is a response-surface method, quantitatively and compare it with three-way
analysis of variance. In the study, we used the short-form The World Health
Organization Quality of Life WHOQOL-BREF-TR scale, which was developed by the
World Health Organization and was tested by Eser et al. (1999) to determine its
validity and reliability. This approach allowed us to attempt to determine the
optimal variable combination in the psychological quality of life of mothers
with intellectually-disabled children. The research was conducted with 540
mothers who had intellectually-disabled children. By use of 33 Box Behnken
experimental design (BBD), which is a response surface method, variables and
levels were determined according to the balanced incomplete block design.
According to the results, the main effects of the mother’s age and the number
of children were statistically significant. In addition, the interaction effect
of “the mother’s age*the time she learnt the disability” was significant. The R2
value of the model was found to be 90.33%.
When the same set of data was analyzed via three-way analysis of
variance, both the main effects and the interaction effects were found to be
insignificant. The response surface method may be an alternative to the
analysis of variance in the factorial experiments that are used frequently in the
social sciences and in research related to social work.
Box-Behnken experimental design (BBD) Quality of life Social work Response surface method Social work
Araştırmanın amacı, Yanıt Yüzeyi Metotlarından BDD
yöntemini nicel olarak uygulamak ve üç yönlü varyans analizi ile
karşılaştırmaktır. Çalışmada Dünya Sağlık Örgütü tarafından geliştirilen,
geçerlik ve güvenilirliği Eser vd. (1999) tarafından yapılmış olan, Türkiye
için ulusal soru eklenen, kısa form WHOQOL-BREF-TR ölçeği kullanılmıştır. Bu
kapsamda, zihinsel engelli çocuğa sahip annelerin ruhsal alan yaşam
kalitesindeki optimal değişken kombinasyonunun belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma 540 zihinsel engelli çocuğa sahip anne ile yapılmıştır. Yanıt yüzeyi
metodunun 33 Box Behnken deneme düzeni (BDD) kullanılarak, dengeli
tamamlanmamış blok tasarımına göre değişkenler ve seviyeleri belirlenmiştir.
Sonuçlara göre, annenin yaşı, çocuk sayısı ana etkileri ile yaşı*engelli
öğrenme zamanı etkileşimleri istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Modelin
R2 değeri %90.33 olarak hesaplanmıştır. Aynı verilere üç yönlü
varyans analizi uygulandığında ise, hem ana etkiler hem de etkileşim etkileri
anlamsız çıkmıştır. Sonuç olarak, özellikle sosyal bilimlerde ve sosyal hizmet
araştırmasında yaygın olarak kullanılan, faktöriyel denemelerdeki varyans
analizinin yöntemineinin yerine yanıt yüzeyi metodu bir alternatif olarak
kullanılabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Acceptance Date | July 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 15 |