Bu çalışmanın amacı
Urdan ve Midgley (2001) tarafından geliştirilmiş olan Akademik Kendini
Engelleme Ölçeği’nin Türkçeye uyarlama çalışmasının yapılmasıdır. Araştırma
İstanbul ilinde iki ortaokul ve iki lisede öğrenim gören 828 öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada açımlayıcı faktör analizi için 405 öğrenciyi
kapsayan Araştırma Grubu I ile doğrulayıcı faktör analizi için 423 öğrenciyi
kapsayan Araştırma Grubu II ile çalışılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi
sonuçları orijinal formda olduğu gibi tek faktörlü yapının iyi uyum verdiğini göstermiştir
(𝑥2/sd=1,12, p<.001,
RMSEA=.018, RMR=.030, GFI=.992, AGFI=.981, CFI=998, NFI=975, RFI=975, IFI=998,
TLI=997). Ölçeğin Cronbach alpha iç tutatlılık katsayısı .81 olarak
bulunmuştur. Ölçeğin maddelerinin ayırt etme gücünü belirlemek için yapılan
madde analizine göre ölçeğin düzeltilmiş madde-toplam korelasyonları .48 ile
.63 arasında değerlere sahiptir. Ölçek için yapılan geçerlik güvenirlik analiz
sonuçları ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak
kullanılabileceğini göstermektedir.
The aim of this study is to
make the Turkish adaptation study of the Academic Self-Handicapping Scale
developed by Urdan and Midgley (2001). The study was conducted with 828
students attending two middle schools and two high schools in Istanbul. In this study, 405 students participated in the research group I for
exploratory factor analysis and 423 students participated in the research group
II for confirmatory factor analysis. The confirmatory factor analysis results
showed that the one-factor structure fit well with the original form (𝑥2 / sd = 1,12, p <.001, RMSEA = .018, RMR = .030, GFI = .992, AGFI =
.981, CFI = 998, NFI = 975, RFI = 975, IFI = 998, TLI = 997). The Cronbach
alpha internal consistency coefficient of the scale was .81. According to the
item analysis made to determine the discrimination power of the items of the
scale, the corrected item-total correlations of the scale have values between
.48 and .63. Validity of the scale Reliability analysis results indicate that
the scale can be used as a valid and reliable measurement tool.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Acceptance Date | July 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 15 |