Aim of this study is to evaluate English preparatory
class, which has started as pilot scheme, curriculum according to teachers’
ideas working in preparatory classrooms. The data were collected from 17
teachers form 3 different schools by means of semi-structured interview form
consisting of 6 questions, the gathered data were divided into codes and
themes. According to results teachers were in favor of continuing preparatory
class but they indicated that this class shouldn’t be compulsory. Teachers
indicated that number of goals defined in the curriculum were too many o teach
in a year. Similar, teachers found the content too intense and the new
vocabularies presented in the book were not update and not for daily life. The
subjects-matters and examples were not coherent with students’ cognitive
development. Teachers ideas were positive for infrastructure capacity of the
schools. They express that schools having interactive boards and internet
connections were enough to create better environment for teaching. Furthermore,
Educational Informatics Network (EBA) presents many new documents
including audiovisual ones. Allocated time for skills were criticized by
teachers, because of allocating shorter times for speaking and writing. Out
number of goals, intensive content and giving less importance to speaking and
writing urged teacher having grammar based teaching. According to the teachers
this preparatory classroom application should be continue as a noncompulsory
class but curriculum should be revised.
Bu araştırmanın
amacı 2017/2018 öğretim yılında pilot uygulanmasına başlanan ortaokul İngilizce
hazırlık sınıfı İngilizce programının öğretmen görüşlerine göre
değerlendirilmesidir. Bu amaçla pilot
uygulamanın yapıldığı 3 okulda görev yapan 17 öğretmenden, 6 sorudan oluşan yarı
yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile veriler toplanmış, tematik analiz
yapılarak kod ve temalar belirlenmiştir.
Görüşme soruları temelde programın ögeleri olan hedef, içerik eğitim
durumları ve sınama durumlarına dair öğretmen görüşlerini belirlemek üzere
kurgulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler hazırlık sınıfı
uygulamasını desteklemekle beraber, kazanım sayısının fazla ve içeriğin
öğrencilerin bilişsel seviyelerinin üzerinde olduğunu ifade etmektedirler.
Bunların yanı sıra, ders kitaplarındaki içeriğin sarmal programlama yaklaşımı
ilkelerini karşılamadığını, görsel açıdan yetersiz olduğunu ve konuşma, dinleme
becerilerine gereken ağırlığın verilmediğini belirtmektedirler. Araştırmaya
katılan öğretmenler, okullarının fiziki alt yapılarının yeterli olduğunu
düşünmekte, EBA ve akıllı tahta gibi donanımların süreci istenen düzeyde
desteklediğini düşünmektedir. Kazanım sayısının fazlalığı, içeriğin yoğunluğu,
dinleme ve konuşma becerilerine ayrılan sürenin yetersizliği gibi sebeplerin yine
yabancı dili kullanmanın yerine o dilin kurallarını bilen bireyler yetiştirme
ile sonuçlanabileceğini ifade etmektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Acceptance Date | August 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 15 |