The aim of this study is to ascertain the order of
importance the university students assign to their life purposes. The life
purposes were selected in accordance with the literature and may be listed as
such: family, career, religion/spirituality, aesthetics/leisure, success in
school, social issues (volunteering/community). These six discrete life
purposes were scaled using pair-wise comparison. To this end, a measurement
tool in a 6x6 square matrix format that contained the life purposes was
created. This measurement tool was then administered on 162 students from a
Mediterranean region state university in the 2017-2018 academic year. The
students were selected via convenience sampling. Their ages vary between 19 and
23; with an age mean of 20.2. 57.4% (N=93) of the group are female, and 42.6%
(N=69) of them are male. Thurstone Case V scaling was used for data analysis.
The results showed that the life purpose the students gravitate towards the
most is family. This was followed by career, religion/spirituality, social
issue (volunteering/community) success in school, and aesthetic/leisure,
respectively. These results were then discussed in light of the literature and
various recommendations were presented.
Bu
araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin yaşam hedeflerine atfettikleri
önem sırasının belirlenmesidir. Yaşam hedefleri alanyazın ışığında aile,
kariyer, dini inanç, estetik /boş zaman etkinlikleri, okul başarısı, sosyal
nedenler/yardım olarak belirlenmiştir. Bu 6 farklı yaşam hedefi ikili karşılaştırma
yöntemiyle ölçeklenmiştir. Bu kapsamda 6x6 kare matris formatında yaşam
hedeflerini içeren ölçme aracı hazırlanmıştır. Bu ölçme aracı 2017-2018 öğretim
yılında Akdeniz Bölgesindeki bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan
162 öğrenci uygulanmıştır. Öğrenciler elverişli örneklem yoluyla seçilmiştir.
Öğrencilerin yaşları 19-23 arasında değişmekte olup yaş ortalaması 20,2’dir. Bu
öğrencilerin %57.4’ü (N=93) kadın, %42,6’ı (N=69) erkektir. Verilerin analizi
Thurstone V. Hal denklemi yardımıyla yapılmıştır. Analizler sonucunda
öğrencilerin en çok tercih ettiği yaşam hedefi aile olmuştur. Bunu sırasıyla
kariyer, din/maneviyat, sosyal nedenler/yardım ve okul başarısı ve estetik
nedenler/Boş zaman etkinlikleri takip etmektedir. Elde edilen sonuçlara alanyazın
ışığında tartışılmış ve çeşitli öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Acceptance Date | August 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 15 |