The purpose of this research is to determine the
predictive effect of adolescents’ emotional abuse perceived from parents and
teachers on their academic, social, and emotional self-efficacy. Data were
collected from among 323 students, 187 of them girls and 136 of them boys, who
have been attending to five different secondary schools in Ataşehir district,
İstanbul. “The Perception of Psychological Maltreatment Inventory for
Adolescent – Mother Form and Father Form” (Vardar, 1994) "Perceived
Teacher Behavior Scale" (Çakar, 1994) and "Self-Efficacy Scale for Children"
(Telef, 2011) were used in the data collection process. According to the
results of step-wise multiple regression analysis, the adolescents’ emotional
abuse perceived from their teachers alone explains 13% of variance on academic
self-efficacy scores and 7% of variance on social self-efficacy scores. It has
been found that emotional abuse perceived from parents does not contribute
significantly to the predictions of academic and social self- efficacy.
Emotional abuse perceived by adolescents from their fathers alone explains 2%
of variance on emotional self-efficacy scores. Findings revealed that emotional
abuse perceived from mothers and teachers did not have a significant predictive
effect on adolescents’sense of emotional self-efficacy. The findings are
discussed based on the relevant literature.
Bu araştırmanın amacı, ergenlerin
anne babaları ve öğretmenlerinden algıladıkları duygusal istismarın akademik,
sosyal ve duygusal öz-yeterlikleri üzerindeki yordayıcı etkisini sınamaktır.
Araştırmanın örneklem grubu, İstanbul ili Ataşehir ilçesindeki beş ortaokulda
eğitim gören 187 (%57.90) kız; 136 (%42.10) erkek olmak üzere toplam 323
öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama sürecinde, “Anne/Baba Genç İlişkileri
Ölçeği” (Vardar, 1994), “Algılanan Öğretmen Davranışları Ölçeği” (Çakar,1994)
ve “Çocuklar İçin Öz-yeterlik Ölçeği” (Telef, 2011) kullanılmıştır. Yapılan
aşamalı çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre, ergenlerin öğretmenlerinden
algıladıkları duygusal istismar tek başına akademik öz-yeterlik puanlarındaki
varyansın %13’ünü, sosyal öz-yeterlik puanlarındaki varyansın ise %7’sini
açıklamaktadır. Anne ve babadan algılanan duygusal istismarın akademik ve
sosyal öz-yeterliğin yordanmasında anlamlı bir katkıda bulunmadığı tespit
edilmiştir. Ergenlerin babalarından algıladıkları duygusal istismar ise tek
başına duygusal öz-yeterlik puanlarındaki varyansın %2’sini açıklamıştır. Anne
ve öğretmenden algılanan duygusal istismarın ergenlerin duygusal öz-yeterlik
algıları üzerinde anlamlı bir yordayıcılık etkisine sahip olmadığı tespit
edilmiştir. Bulgular ilgili literatüre dayanarak tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Acceptance Date | August 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 15 |