In this study, it is aimed to determine and compare
the field information of science and social studies teacher candidates on the
subject of seasons with parallel mixed method. The study was conducted with 240
participants studying at a university in the Black Sea region of Turkey. For quantitative data, a seasons success test consisting
of 13 questions was developed by the researchers and the KR-20 reliability
coefficient of this test was 0.53. Qualitative data consist of 5 open ended questions. The quantitative and qualitative data were taken
together, analyzed separately, and the analysis results were interpreted
separately afterwards. it was found
that the frequency of the correct explanations is quite low compared to the
analysis of the data obtained from the qualitative data, while the average of
the scores obtained by the students from the seasons success test was 7.50. Multiple choice questions are not enough to reveal
the true knowledge of the students; In the questions about science teachers
'candidates' reasons for the formation of open-ended questions and seasons;
social science teacher candidates were more successful in the test of success
and in the results of the seasons.
Astronomy Seasons Parallel Mixed Methods Science Teacher Candidate Social Studies Teacher Candidate
Bu çalışmada fen bilgisi ve sosyal bilgiler
öğretmen adaylarının mevsimler konusundaki alan bilgilerinin paralel karma
yöntem ile belirlenmesi ve karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışma Türkiye’nin
Karadeniz Bölgesi’ndeki bir üniversitede öğrenim gören fen bilgisi
öğretmenliğinden 135, sosyal bilgiler öğretmenliğinden 105 olmak üzere toplam
240 katılımcı ile yapılmıştır. Araştırmada paralel karma desen kullanılmıştır.
Nicel veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen13 sorudan oluşan mevsimler
başarı testinden, nitel veriler ise 5 açık uçlu sorudan elde edilmiştir. Nicel
ve nitel veriler birlikte alınmış, ayrı ayrı analiz edilmiş, analiz sonuçları
önce ayrı ayrı sonra birlikte yorumlanmıştır. Veri analizi sonucu öğrencilerin
mevsimler başarı testinden aldığı puanların ortalaması 7.50 iken, nitel veri
aracındaki elde edilen verilerin analizinden doğru açıklamaların frekansının
oldukça düşük olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin gerçek bilgilerinin ortaya
çıkarılmasında çoktan seçmeli soruların yeterli olmadığı; fen bilgisi öğretmen
adaylarının açık uçlu sorularda, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ise
başarı testinde, fen bilgisi öğretmen adaylarının mevsimlerin nedenleri, sosyal
bilgiler öğretmen adaylarının ise sonuçları ile ilgili sorularda daha başarılı
olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Astronomi Mevsimler Paralel Karma Yöntem Fen Bilgisi Öğretmen Adayı Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | October 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |