Research Article
BibTex RIS Cite

Women’s Entrepreneurship and Sex-Role Stereotypes: Muş Province Example

Year 2018, Volume: 9 Issue: 16, 1091 - 1113, 30.12.2018
https://doi.org/10.26466/opus.453934

Abstract

Women’s entrepreneurship is a subject that needs to
be emphasized and developed because it allows for the development of potential
and the creation of more jobs. In this context, the aim of the study is to
identify the entrepreneurship profile of women entrepreneur candidates in Muş and
the areas in which they operate, taking into account the demographic
characteristics of them, and determine the gender-role stereotypes in which
professions they operate. The target population of the study is women who
reside in Mus and make money at home to contribute to household income (such as
looking after children, doing hand work, selling cheese, milk, fruits and
vegetables). The sample of the research consists of 1000 women who reside in
the Mus city center and districts selected by stratified sampling method. As a
result of the research, it has been revealed that women want to have a place of
business if they are allowed or an investment environment is created. The study
also concluded that entrepreneurship trends, general trends towards entrepreneurship,
perceived social norm levels of entrepreneurship and entrepreneurial attitudes
of women who have an entrepreneurship training were higher than other status
groups: it has been observed that there are gender stereotypes in occupations
such as construction works, welding, car repair, carpentry and electrical
works.

References

  • Bacacı V. D. (2001). Yönetim ve organizasyon içinde “Örgütsel yaşamda toplumsal cinsiyet rolleri”, Ed: Salih Güney, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bora, A. (2008). Sivil toplum kuruluşları için toplumsal Cinsiyet rehberi, Ankara: Odak Ofset Matbaacılık.
  • Cherry, A. L. (2005). Examining global social welfare, Issues, Thomson Brooks/Cole, Belmont.
  • Delphy, C. (1993). Rethinking sex and gender, Women’s Studies Int. Forum, 16 (1), 1-9.
  • Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal psikolojik açıklamalar, Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Gupta, V., Turban, D. B., Wasti, A. S., ve Sikdar, A. (2009). The role of gender stereotypes in perceptions of entrepreneurs and intentions to become an entrepreneur, Entrepreneurship Theory and Practice, 33(2), 397-417.
  • Güney, S. (2015). Girişimcilik: Temel kavramlar ve bazı güncel konular, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Herrera, B. G. C., ve Lankau, M. J. (2005). Are we there yet? An assessment of fit between stereotypes of minority managers and the successful manager prototype, Journal of Applied Social Psychology, 35(10), 2029-2056.
  • Ickes, W. (1993). Traditional gender roles: Do they make, and then break, our relationships? Journal of Social Issues, 49 (3), 71-85.
  • Navaro, L. (1997). Tapınağın öbür yüzü, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Newman, L. K. (2002). Sex, gender and culture: Issues in the definition, assessment and treatment of gender identity disorder, Clinical Child Psychology and Psychiatryy, 7, 358-367.
  • Oakley, A. (1985). Sex, gender and society. London: Temple Smith.
  • Saray, G. (1993). Türkiye'de kadın girişimciliği, kadını girişimciliğe özendirme ve destekleme paneli, Ankara.
  • Seçgin, F., ve Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları, e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6 (4), 2446.
  • Zara, A., ve Burçak Özdemir, B. (2013). Kadınların yaşamı ve kadın ruh sağlığı içinde “Cinsiyet rolleri”, Ed: Şahika Yüksel Leyla Gülseren Ayşe Devrim Başterzi, Ankara: Türkiye Psikiyatri Derneği Kadın Ruh Sağlığı Çalışma Birimi Dizisi, No:16.
  • www.sozcu.com.tr: Kadınları erkeklerden ayıran özellikler nelerdir?

Kadın Girişimciliği ve Cinsiyet-Rol Stereotipleri: Muş İli Örneği

Year 2018, Volume: 9 Issue: 16, 1091 - 1113, 30.12.2018
https://doi.org/10.26466/opus.453934

Abstract

Kadın girişimciliği, kalkınma potansiyelinin artmasına
ve daha fazla istihdam yaratılmasına olanak sağladığı için üzerinde durulması
ve geliştirilmesi gereken bir konudur. Bu bağlamda çalışmanın amacı, Muş’taki
kadın girişimci adaylarının demografik özellikleri de dikkate alınarak
girişimcilik profilinin ve faaliyet gösterdikleri alanların ortaya çıkarılması;
hangi mesleklerde cinsiyet-rol stereotiplerin olduğunun belirlenmesidir.
Çalışmanın evrenini, Muş’ta yerleşik olarak ikamet eden ve hane gelirine katkı
sağlamak amacıyla evde para kazandıran işler (çocuk bakmak, el işi yapmak,
peynir-süt, meyve-sebze satmak gibi) yapan kadınlar oluşturmuştur. Araştırmanın
örneklemini ise tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen Muş merkez ve
ilçelerinde ikamet eden 1000 kadın oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, kadınların
imkân verildiği/yatırım ortamı oluşturulduğu takdirde iş yeri sahibi olmak
istedikleri ortaya çıkmıştır. Çalışmada girişimcilikle ilgili bir eğitim almış
olan
kadınların girişimcilik eğilimlerinin,
girişimciliğe yönelik genel eğilimlerinin, girişimciliğe yönelik algılanan
sosyal norm düzeylerinin ve girişimciliğe yönelik tutumlarının diğer
girişimcilik eğitimi almamış olanlara göre daha yüksek olduğu sonucuna
varılmış;
inşaat işleri, kaynakçılık, araba tamiri,
marangozluk, elektrik işleri gibi mesleklerde cinsiyet-rol stereotiplerinin
olduğu görülmüştür. 

References

  • Bacacı V. D. (2001). Yönetim ve organizasyon içinde “Örgütsel yaşamda toplumsal cinsiyet rolleri”, Ed: Salih Güney, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bora, A. (2008). Sivil toplum kuruluşları için toplumsal Cinsiyet rehberi, Ankara: Odak Ofset Matbaacılık.
  • Cherry, A. L. (2005). Examining global social welfare, Issues, Thomson Brooks/Cole, Belmont.
  • Delphy, C. (1993). Rethinking sex and gender, Women’s Studies Int. Forum, 16 (1), 1-9.
  • Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal psikolojik açıklamalar, Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Gupta, V., Turban, D. B., Wasti, A. S., ve Sikdar, A. (2009). The role of gender stereotypes in perceptions of entrepreneurs and intentions to become an entrepreneur, Entrepreneurship Theory and Practice, 33(2), 397-417.
  • Güney, S. (2015). Girişimcilik: Temel kavramlar ve bazı güncel konular, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Herrera, B. G. C., ve Lankau, M. J. (2005). Are we there yet? An assessment of fit between stereotypes of minority managers and the successful manager prototype, Journal of Applied Social Psychology, 35(10), 2029-2056.
  • Ickes, W. (1993). Traditional gender roles: Do they make, and then break, our relationships? Journal of Social Issues, 49 (3), 71-85.
  • Navaro, L. (1997). Tapınağın öbür yüzü, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Newman, L. K. (2002). Sex, gender and culture: Issues in the definition, assessment and treatment of gender identity disorder, Clinical Child Psychology and Psychiatryy, 7, 358-367.
  • Oakley, A. (1985). Sex, gender and society. London: Temple Smith.
  • Saray, G. (1993). Türkiye'de kadın girişimciliği, kadını girişimciliğe özendirme ve destekleme paneli, Ankara.
  • Seçgin, F., ve Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları, e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6 (4), 2446.
  • Zara, A., ve Burçak Özdemir, B. (2013). Kadınların yaşamı ve kadın ruh sağlığı içinde “Cinsiyet rolleri”, Ed: Şahika Yüksel Leyla Gülseren Ayşe Devrim Başterzi, Ankara: Türkiye Psikiyatri Derneği Kadın Ruh Sağlığı Çalışma Birimi Dizisi, No:16.
  • www.sozcu.com.tr: Kadınları erkeklerden ayıran özellikler nelerdir?
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Zeliha Tekin 0000-0002-6283-0910

Publication Date December 30, 2018
Acceptance Date October 20, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 9 Issue: 16

Cite

APA Tekin, Z. (2018). Kadın Girişimciliği ve Cinsiyet-Rol Stereotipleri: Muş İli Örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 1091-1113. https://doi.org/10.26466/opus.453934