University is a period when significant changes in
the lives of individuals are experienced. It is an ideal period for the
individuals to learn and enhance their future health conditions, personal and
professional lifestyles. However, there is an increasing trend towards
unhealthy behaviors in students during the university period. In these trends,
changes in health behaviors of the students were related to stress symptoms. It
has been reported that the exam process in particular can cause intense
pressure and stress development. Objective: This study was designed to
determine the relationship of the exam process with the healthy lifestyle
behaviors in midwifery students. Method: In this descriptive study, a
descriptive information form and Healthy Lifestyle Behavior Scale II was used.
The study included 376 midwifery students. Results: The age average of the
participants was 20.33 ± 1.69, the average of body mass index (BMI) was 21.38 ±
3.45, and the mean number of siblings was 2.56 ± 1.79. It was found that 35.1%
of the students stayed in the dormitory, 57.2% had a nuclear family and 45.5%
had equal income and expense. Total score average of Healthy Lifestyle Behavior
Scale II was found as 125.54±10.56 before the exams, whereas total score
average of healthy lifestyle behavior scale II was found as 152.04±11.73 after
the exams. There was a significant difference between total score average of
the pre- and post-exam scale and the sub-dimensions of the scale (health
responsibility, physical activity, nutrition, spiritual development,
interpersonal relations, stress management) (p<0.05). Conclusion, It has
been found that the exam process has adverse effects on the healthy lifestyle
behaviors in the participants
Üniversite süreci bireylerin yaşamında önemli
değişimlerin yaşandığı bir dönemdir. Gelecekteki sağlık durumlarını, kişisel ve
mesleki yaşam biçimlerini öğrenmek ve pekiştirmek için ideal bir dönemdir.
Fakat üniversite sürecinde öğrencilerde sağlıksız davranışlara yönelim
artmaktadır. Bu yönelimlerde öğrencilerin sağlık davranışlarındaki değişimler,
stres belirtileriyle ilişkili bulunmuştur. Özellikle sınav sürecinin, yoğun bir
baskıya ve stres gelişimine neden olabileceği bildirilmiştir. Amaç: Ebelik
bölümü öğrencilerinde sınav süreci ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının
ilişkisini belirlemektir. Yöntem: Tanımlayıcı tasarlanan araştırmada tanıtıcı
bilgi formu ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II kullanılmıştır.
Çalışmaya 376 ebelik öğrencisi alınmıştır. Bulgular: Katılımcıların yaş
ortalaması 20.33±1.69, beden kitle indeksi (BKİ) ortalaması 21.38±3.45 ve
kardeş sayısı ortalaması 2.56±1.79 olarak saptanmıştır. %35.1'inin yurtta
kaldığı, %57.2'sinin çekirdek aile yapısında olduğu ve %45.5'inin gelirinin
giderine eşit olduğu bulunmuştur. Sınavlardan önceki Sağlıklı Yaşam Biçimi
Davranışları Ölçeği II toplam puan ortalaması 125.54±10.56, sınavlardan sonraki
sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği II toplam puan ortalaması
152.04±11.73 olarak bulunmuştur. Sınav öncesi-sonrası ölçek toplam puan
ortalaması ile ölçek alt boyutları (sağlık sorumluluğu, fiziksel aktivite,
beslenme, manevi gelişim, kişiler arası ilişkiler, stres yönetimi) puan
ortalamaları arasında anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05). Sonuç olarak,
katılımcılarda sınav sürecinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını olumsuz
etkilediği bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education, Political Science, Sociology, Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | November 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |