In this study,
it is aimed to examine the prevalence of nomophobia, which is known as fear of
lack of smart phones, among the students of the Faculty of Theology. For this
purpose, quantitative and qualitative data obtained from the sub-objectives of
the research data; i) What are the students' nomophobia levels? ii) What are
the students' mean scores on the sub-dimensions of the nomophobia scale? iii)
Do the students' nomophobia levels differ significantly by gender? In the
research, mixed method including quantitative and qualitative dimensions was
used as analysis technique. The research was carried out with voluntary
participation of the students of the Faculty of Theology of Nevşehir Hacı
Bektaş Veli University. For the purpose of the study, the data was collected
trough a scale made by Yildirim and Correia (2015) and adapted to Turkish by
Yildirim, Shumuer, Adnan and Yildirim (2016) based on the Nomophobia scale
(NMP-Q), demographic information form and qualitative semi-structured interview
form. In the quantitative dimension of the study, 276 students were reached.
172 of the participants were female (62.3%) and 104 were male (37.7%). For the
qualitative dimension of the study, 20 of the students who participated in the
quantitative dimension were randomly selected and interviews were conducted.
Bu
araştırmada, akıllı telefonlardan yoksun kalma korkusu olarak bilinen nomofobi
kavramının İlahiyat Fakültesi öğrencileri arasındaki yaygınlığının incelenmesi amaçlanmıştır.
Bu amaç doğrultusunda nicel ve nitel veriler nicel verileri elde etmek için
araştırmanın alt amaçları; i) Öğrencilerin nomofobi düzeyleri nedir? ii)
Öğrencilerin nomofobi ölçeğinin alt boyutlarına ilişkin ortalamaları nasıldır?
iii) Öğrencilerin nomofobi düzeyleri cinsiyete göre anlamlı bir farklılık
göstermekte midir? Araştırmada, analiz tekniği olarak hem nicel hem nitel
boyutları içeren karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma, Nevşehir Hacı Bektaş
Veli Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin gönüllü katılımı ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, Yıldırım ve Correia (2015)
tarafından geliştirilen ve Yıldırım, Şumuer, Adnan ve Yıldırım (2016)
tarafından Türkçeye uyarlanmış Nomofobi ölçeği(NMP-Q), demografik bilgi formu
ve nitel yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır.
Araştırmanın nicel boyutunda 276 öğrenciye ulaşılmıştır. Katılımcıların 172’si
kadın (%62,3), 104’ü erkektir (%37,7). Araştırmanın nitel boyutu için, nicel
boyuta katılan öğrencilerden 20’si rastsal olarak seçilmiş ve görüşmeler
yapılmıştır. Toplanan nitel veriler betimsel istatistikler ile, nicel veriler
ise bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi(ANOVA) ile analiz
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |