The aim of
this research is to examine the effects of experiments made with simple tools
on attitude toward science, academic achievement and permanence of learning. In
the study, quasi-experimental design with pretest-posttest control group was
used from experimental designs. The study group consists of a total of 66
students in two fourth grade branches in a state primary school located in
Kastamonu province center in the fall semester of 2017-2018 academic year.
Experimental and control groups were randomly assigned. Of the students in the
study group, 32 were in the experimental group and 34 were in the control
group. The experimental application period covers a period of 8 weeks.
Throughout the application process, the lessons in the experimental group were
processed with experimental activities made with simple tools. In the control
group, the courses were conducted in accordance with the relevant curriculum.
Attitude scale and achievement test used in the research. In the analysis of the
data, t-test was applied for independent groups. When the findings of the
research are examined, it has been found that the hands-on science experiments
applied in the experimental group provide the positive attitudes towards
Science course both the academic success of the Science course. Nevertheless,
the experimental activities carried out with the hands-on science experiments
applied in the experimental group achieved the result that it made the learning
more permanent. Based on these results, it is suggested that the lessons should
be done by using experimental activities with hands on science experiments in
science lessons.
Bu araştırmanın amacı, basit araç-gereçlerle yapılan
deneylerin fen bilimleri dersine yönelik tutum, akademik başarı ve kalıcılığa
etkisini incelemektir. Araştırmada deneysel desenlerden, öntest-sontest kontrol
gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu,
2017-2018 akademik yılı güz döneminde Kastamonu İl merkezinde yer alan bir
devlet ilkokulunda iki dördüncü sınıf şubesindeki toplam 66 öğrenciden
oluşmaktadır. Deney ve kontrol grupları rasgele belirlenmiştir. Çalışma
grubundaki öğrencilerin 32’si deney grubunda, 34’ü de kontrol grubunda yer almaktadır.
Deneysel süreç 8 haftalık sürede gerçekleştirilmiştir. Bu süreç boyunca deney
grubunda dersler basit araç-gereçlerle yapılan deneysel etkinliklerle
işlenmiştir. Kontrol grubunda ise dersler ilgili öğretim programına uygun bir
şekilde yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak “Maddeyi Tanıyalım Ünitesi
Başarı Testi” ve “Fen Bilimleri Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır.
Verilerin analizinde bağımsız gruplar için t-testi uygulanmıştır. Araştırmanın
bulguları incelendiğinde, deney grubunda uygulanan basit araç-gereçlerle
yapılan deneylerin hem Fen Bilimleri dersi akademik başarısının hem de Fen
Bilimleri dersine yönelik olumlu tutumların artmasını sağladığı tespit
edilmiştir. Bununla birlikte, deney grubunda uygulanan basit araç-gereçlerle
yapılan deneysel etkinliklerin, öğrenmenin daha kalıcı gerçekleşmesini
sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlardan hareketle, fen bilimleri
dersleri içerisinde yer alan ilgili konularda basit araç-gereçlerle deneysel
etkinlikler yapılarak derslerin işlenmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |