Research Article
BibTex RIS Cite

Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Ve Bireysel Değerleri

Year 2018, Volume: 9 Issue: 16, 437 - 455, 30.12.2018
https://doi.org/10.26466/opus.469281

Abstract

Bu çalışmada, lise öğretmenlerinin
örgütsel ve bireysel değer algı düzeylerine bakılmıştır. Araştırma olayları ve
olguları geçmişte ya da halen olduğu gibi betimlemeyi amaçlayan tarama
modeliyle tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini Kahramanmaraş merkez 12 Şubat
ve Dulkadiroğlu ilçesinde 2016-2017 eğitim öğretim yılında liselerde görev
yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmaya dâhil edilen 303 öğretmene
Değerlere Göre Yönetim Ölçeği’nin, Demirtaş ve Ekmekyapar (2012) tarafından
açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış formu kullanılmıştır.
Örgütsel Değerler ölçeğinden elde edilen müdür yardımcısı ve öğretmen
algılarının sözlü ifadeler hâline dönüştürülmesi için aralık değerleri
hesaplanmış; katılımcıların değerlere yönelik algıları ortalamanın üzerinde
çıkmıştır. Araştırmada cinsiyet, yapılan görev, yaş ve hizmet yılı değişkenine
göre öğretmenlerin örgütsel ve bireysel değer algılarında anlamlı bir fark
bulunamamıştır. İlçe değişkenine göre öğretmenlerin örgütsel ve bireysel değer
algılarında anlamlı bir fark bulunmuştur.

References

  • Alev, S. ve Karakuş, M. (2016). Öğretmenlerin bireysel ve örgütsel değerleri ile izlenim yönetimi taktikleri seçimi arasındaki ilişki düzeyi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergi-si, 13(33), 137-152.
  • Altunay, E. ve Yalçınkaya, M. (2011). Öğretmen adaylarının bilgi toplumunda değerlere ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 17(1), 5-28.
  • Tolay, S. ve Yeşil, Ü. (2016). Örgüt geliştirmenin temel değerleri ve etik ilkeleri. Dalkılıç, O. S. (Ed.), Örgüt Geliştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yılmaz, .A. (2004). Geleceği şekillendirmek. Ankara: Rota Yayınları
  • Yapıcı, M. ve Zeren Nalinci, G. (2015). Değerler eğitimi ve insan ilişkileri. Avşaroğlu, S. (Ed), Kişisel Gelişim ve İnsan İlişkileri (s. 73-90). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Aydın, İ. (2016). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aydın, İ. (2016). Yönetsel mesleki ve örgütsel etik (7.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Balay, R. (2014). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Boyacı, M. ve Güven, M. (2017). Kişilik ve değerler. Servet Özdemir ve Necati Cemaloğlu (Ed.), Örgütsel Davranış ve Yönetimi (s. 55-78). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara
  • Eşberk Başyayla, Y. (2016). Lise öğretmenlerinin bireysel ve örgütsel değerlerinin uyumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Demirtaş, Z. ve Ekmekyapar, M. (2012). İlköğretim okul yöneticilerinin değerlere dayalı yönetim uygulamalarının okul kültürüne etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(4), 523-544.
  • Doğan, E. Ş. (2013). Örgüt kültürü ve örgütsel bağlılık. Türkmen Kitapevi: İstanbul.
  • Hodgkinson, C. R. (2008).Yönetim felsefesi, örgütsel yaşamda değerler ve motivasyon. (İ. Anıl ve B. Doğan, Çev.) İstanbul: Beta Yayım.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım: An-kara
  • Kılıç, F. (2012). Ortaöğretim okulları yöneticilerinin değerlerle yönetime ilişkin algıları. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Lavakov, A. (2016). Antecedents of organizational commitment among faculty: an exploratory study. Tertiary Education and Management, 149–170, http://dx.doi.org/10.1080/13583883.2016.1177583
  • Memduhoğlu, H. B. (2011.) Liselerde farklılıkların yönetimi: Bireysel tutumlar, örgütsel değerler ve yönetsel politikalar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 37-53.
  • Öztop, S. ve Vurgun, L. (2011). Yönetim ve örgüt kültüründe değerlerin önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 217-230.
  • Rokeach, M. (1968). The role of values in public opinion research. The Public Opinion Quarterly, 32 (4), 547-559, https://doi.org/10.1086-/267645.
  • Sağnak, M. (2005). İlköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsel değerlere ilişkin algıları ile bireysel değerleri arasındaki uyum düzeyi. Eğitim ve Bilim, 30(136), 31-38.
  • Sağnak, M. (2003). İlköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsel değerlere ilişkin algıları ile bireysel değerleri arasındaki uyum düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üni-versitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Sezgin, F. (2006). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Birey-Örgüt Değer Uyumuna İlişkin Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 48, 557-583.
  • Taştan, M. (2010). Türkiye’deki resmi ve özel ilköğretim okulu öğret-menlerinin bireysel değerleri ile okulun örgütsel değerleri arasındaki uyum düzeyi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 113-148.
  • Taymur, İ. ve Türkçapar, M. H. (2012). Kişilik: tanımı, sınıflaması ve değerlendirmesi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(2), 154-177, doi:10.5455/cap.20120410.
  • Turgut, T. (1998). Örgütsel davranışta değerlerin yeri. Suna Tevrüz (Ed.), Endüstri ve Örgüt Psikolojisi-II (ss. 35-48). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Tutar, H. (2016). Örgütsel davranış: Örgüt teorileri ve çağdaş yaklaşımlar açısından. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim okul yönetici ve öğretmenlerinin değerlere göre yönetim ile ilgili görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 639–664.

Organizational and Individual Values of High School Teachers

Year 2018, Volume: 9 Issue: 16, 437 - 455, 30.12.2018
https://doi.org/10.26466/opus.469281

Abstract

In this study, the
organizational and individual perception levels of high school teachers were
examined. It is designed with a screening model that aims to describe research
events and events as if they were past or present. The universe of the research
is composed of the teachers working in the high schools in the province of
Kahramanmaraş in the district of On İki Şubat and Dulkadiroğlu in the education
year of 2016-2017. 303 teachers who were included in the survey have used the
form of the Management Scale According to Values, Demirtaş and Ekmekyapar
(2012), in which explanatory and confirmatory factor analysis was applied.
Interval values were calculated in order to transform the manager and teacher
perceptions obtained from Organizational Values scale into oral expressions;
perceptions of participants' values were above the average. According to the
variables of sex, duty, age and years of service, there was no significant
difference in teachers' organizational and individual values perceptions.
A significant difference was
found in teachers' organizational and individual value perceptions according to
district variable.

References

  • Alev, S. ve Karakuş, M. (2016). Öğretmenlerin bireysel ve örgütsel değerleri ile izlenim yönetimi taktikleri seçimi arasındaki ilişki düzeyi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergi-si, 13(33), 137-152.
  • Altunay, E. ve Yalçınkaya, M. (2011). Öğretmen adaylarının bilgi toplumunda değerlere ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 17(1), 5-28.
  • Tolay, S. ve Yeşil, Ü. (2016). Örgüt geliştirmenin temel değerleri ve etik ilkeleri. Dalkılıç, O. S. (Ed.), Örgüt Geliştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yılmaz, .A. (2004). Geleceği şekillendirmek. Ankara: Rota Yayınları
  • Yapıcı, M. ve Zeren Nalinci, G. (2015). Değerler eğitimi ve insan ilişkileri. Avşaroğlu, S. (Ed), Kişisel Gelişim ve İnsan İlişkileri (s. 73-90). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Aydın, İ. (2016). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aydın, İ. (2016). Yönetsel mesleki ve örgütsel etik (7.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Balay, R. (2014). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Boyacı, M. ve Güven, M. (2017). Kişilik ve değerler. Servet Özdemir ve Necati Cemaloğlu (Ed.), Örgütsel Davranış ve Yönetimi (s. 55-78). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara
  • Eşberk Başyayla, Y. (2016). Lise öğretmenlerinin bireysel ve örgütsel değerlerinin uyumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Demirtaş, Z. ve Ekmekyapar, M. (2012). İlköğretim okul yöneticilerinin değerlere dayalı yönetim uygulamalarının okul kültürüne etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(4), 523-544.
  • Doğan, E. Ş. (2013). Örgüt kültürü ve örgütsel bağlılık. Türkmen Kitapevi: İstanbul.
  • Hodgkinson, C. R. (2008).Yönetim felsefesi, örgütsel yaşamda değerler ve motivasyon. (İ. Anıl ve B. Doğan, Çev.) İstanbul: Beta Yayım.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım: An-kara
  • Kılıç, F. (2012). Ortaöğretim okulları yöneticilerinin değerlerle yönetime ilişkin algıları. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Lavakov, A. (2016). Antecedents of organizational commitment among faculty: an exploratory study. Tertiary Education and Management, 149–170, http://dx.doi.org/10.1080/13583883.2016.1177583
  • Memduhoğlu, H. B. (2011.) Liselerde farklılıkların yönetimi: Bireysel tutumlar, örgütsel değerler ve yönetsel politikalar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 37-53.
  • Öztop, S. ve Vurgun, L. (2011). Yönetim ve örgüt kültüründe değerlerin önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 217-230.
  • Rokeach, M. (1968). The role of values in public opinion research. The Public Opinion Quarterly, 32 (4), 547-559, https://doi.org/10.1086-/267645.
  • Sağnak, M. (2005). İlköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsel değerlere ilişkin algıları ile bireysel değerleri arasındaki uyum düzeyi. Eğitim ve Bilim, 30(136), 31-38.
  • Sağnak, M. (2003). İlköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsel değerlere ilişkin algıları ile bireysel değerleri arasındaki uyum düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üni-versitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Sezgin, F. (2006). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Birey-Örgüt Değer Uyumuna İlişkin Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 48, 557-583.
  • Taştan, M. (2010). Türkiye’deki resmi ve özel ilköğretim okulu öğret-menlerinin bireysel değerleri ile okulun örgütsel değerleri arasındaki uyum düzeyi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 113-148.
  • Taymur, İ. ve Türkçapar, M. H. (2012). Kişilik: tanımı, sınıflaması ve değerlendirmesi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(2), 154-177, doi:10.5455/cap.20120410.
  • Turgut, T. (1998). Örgütsel davranışta değerlerin yeri. Suna Tevrüz (Ed.), Endüstri ve Örgüt Psikolojisi-II (ss. 35-48). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Tutar, H. (2016). Örgütsel davranış: Örgüt teorileri ve çağdaş yaklaşımlar açısından. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim okul yönetici ve öğretmenlerinin değerlere göre yönetim ile ilgili görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 639–664.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Davut Nacar 0000-0002-0137-4923

Zülfü Demirtaş This is me 0000-0002-1072-5772

Publication Date December 30, 2018
Acceptance Date November 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 9 Issue: 16

Cite

APA Nacar, D., & Demirtaş, Z. (2018). Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Ve Bireysel Değerleri. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 437-455. https://doi.org/10.26466/opus.469281