Today,
especially among young people, the use of internet is very common. Internet use
is mostly preferred in social media. Social media is attracting attention in
different fields such as news, communication, education, information sharing
and friend tracking. Social media offers people a wide range of space to share
their thoughts and acquisitions. In this study, social media dependencies are
analyzed by applying a questionnaire in Osmaniye Korkut Ata University
students' sample on social media dependencies. In the analysis of the data,
descriptive statistical methods, t test for independent samples and one-way
analysis of variance were used. 186 students from different departments were
employed in the study. In this study, to determine social media addiction
levels of secondary school, high school and university students developed by
Şahin (2018), exploratory and validator analyzes were conducted within the
framework of validity studies, and SMBÖ-YF's five-point Likert type, 4
sub-dimensions (virtual tolerance, virtual communication, virtual problem and
virtual knowledge) and a scale consisting of 29 items. In the light of the data
obtained, it was determined that students were social media users, but they did
not experience social media usage problems at the level of dependency. There
were no significant differences in terms of variables such as gender, age,
monthly expenditure and the department in which they studied.
Günümüzde,
özellikle gençler arasında, internet kullanımı çok yaygındır. İnternet
kullanımı en çok sosyal medya alanında tercih edilmektedir. Sosyal medya haber,
iletişim, eğitim, bilgi paylaşımı, arkadaş takibi gibi farklı alanlarda ilgi
çekmektedir. Sosyal medya insanlara düşüncelerini ve edinimlerini
paylaşabilecekleri geniş bir alan sunmaktadır. Bu çalışma ile sosyal medya
bağımlılıkları üzerine Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi öğrencileri
örnekleminde ölçek uygulanarak, sosyal medya bağımlılıkları analiz
edilmektedir. Verilerin analizinde betimsel istatistik yöntemleri, bağımsız
örneklemler için t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Araştırmada farklı bölümlerden 186 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu
çalışmada Şahin (2018) tarafından geliştirilen ortaokul, lise ve üniversite
öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerini belirlemek amacıyla, geçerlik
çalışmaları çerçevesinde açımlayıcı ve doğrulayıcı analizleri yapılmış ve
SMBÖ-YF’nun beşli Likert tipi, 4 alt boyut (sanal tolerans, sanal iletişim,
sanal problem ve sanal bilgilenme) ve 29 maddeden oluşan bir yapıya sahip olan
ölçek kullanılmıştır. Elde edilen veriler ışığında öğrencilerin sosyal medya
kullanıcısı oldukları ancak sosyal medya kullanımından kaynaklı sorunları
bağımlılık düzeyinde yaşamadıkları ile belirlenmiştir. Sosyal medya bağımlılığı
konusunda öğrenci görüşlerinin cinsiyet, yaş, aylık harcama miktarı ve öğrenim
gördükleri bölüm gibi değişkenler açısından önemli farklılıklar görülmemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | November 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |