Bu araştırmanın amacı
üniversite öğrencilerinin algıladıkları ana-baba tutumları ile bağışlama
düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu İnönü
Üniversitesinin farklı fakültelerinde (Eğitim Fakültesi, Fen-Edebiyat
Fakültesi, İletişim Fakültesi ve İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi)
2016-2017 bahar döneminde öğrenim görmekte olan 389 (278 kadın, 111 erkek)
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, çalışmaya pratiklik ve hız kazandırması
amacıyla örnekleme yöntemi olarak kolay ulaşılabilir durum örneklemesi
kullanılmıştır. Kişisel bilgi formu, Ana-baba tutumları ölçeği ve Heartland
affetme ölçeği; Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Sınıf Öğretmenliği, Türk
Dili ve Edebiyatı, Felsefe, İktisat, Halkla İlişkiler ve Sosyoloji bölümü öğrencilerine
gönüllülük esasına göre dağıtılmış ve veriler toplanmıştır. Bağışlama ve ana-baba tutumları arasındaki
ilişki Spearman-Brown Sıra Farkları Korelasyon analizi ile test edilmiş,
bağışlama puanlarının cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığı Mann Whitney-U
testi ile analiz edilmiştir. Bulgulara göre, anne ve babasını demokratik olarak
algılayan üniversite öğrencilerinin kendini ve durumu bağışlama eğilimleri daha
yüksek ve arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Buna ilave olarak algılanan
ana-baba tutumu koruyucu-istekçi ve otoriter tutum olan üniversite
öğrencilerinin genel, kendini ve durumu bağışlama eğilimlerinin düşük ve
aralarında negatif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Ayrıca araştırma
bulgularına göre üniversite öğrencilerinin bağışlama eğilimleri (genel,
kendini, başkalarını ve durumu) cinsiyet açısından anlamlı farklılık
göstermemiştir. Bulgular alan yazın ışığında tartışılmış ve öneriler
sunulmuştur.
The purpose of this study is to
investigate the relationship between university students’ perceived parental
attitudes, levels of forgiveness and whether forgiveness levels vary by gender.
This descriptive study was conducted using the relational screening model. The
population of the study was the university students at İnönü University. Its
participants were 389 university students, 278 females and 111 males. In the study, easy-to-reach sampling was used as a
sampling method in order to provide practicality and speed to the study.The data were collected using a personal
information form, the Parental Attitude Scale and the Heartland Forgiveness
Scale. Since the data of the study were not normally distributed, the
Spearman-Brown order differentiation correlation test was used to determine the
relationships between the university students’ perceived parental attitudes
(democratic, authoritarian and protective-demanding) and the students’
forgiveness tendencies (general, forgiving themselves, forgiving others and
forgiving situations). The Mann Whitney-U test was used to determine whether
forgiveness scores varied by gender. Based on these findings no statistically
significant relationship between parental attitudes and forgiving others was
found in this study. The participants whose perceived parental attitude was
democratic had higher tendencies to forgive themselves and situations. However,
the participants who perceived their parents as protective-demanding or
authoritarian had lower levels of general forgiveness, forgiving themselves and
situations. This study found that the forgiveness tendencies of university
students did not differ significantly by gender.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education, Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |