The rapid advancement of technology today has led to
changes in consumers' demands and needs, causing firms to look for different
sales methods. In particular, the widespread use of the internet, a
communication network, which is the result of the interconnections of computer
networks around the world, allows today's retailers to communicate with their
customers through social media platforms to sell their products and reach the
target audience. In the study, ’The effect of the methods used on Instagram on
the buying behavior of generation Y‘ was researched. Data were collected from
384 people by face to face survey method. The data were tested by reliability
analysis, normality test, factor analysis, correlation and multiple regression
analysis. As a result of the study, the highest relationship was found between
the buying behavior and the number of consumers’ likes and followers. It has
been shown that among the methods used on Instagram; the use of visual images
and receiving services, the number of consumer likes and the number of
followers, the seller behavior and the famous model use affect the purchasing
behavior.
Günümüzde teknolojinin hızla ilerlemesi
tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarında değişikliklere yol açarak firmaların
kendilerine farklı satış yöntemleri aramalarını sebep olmuştur. Özellikle dünya
genelinde bilgisayar ağlarının birbiriyle bağlantısı sonucu ortaya çıkan, bir
iletişim ağı olan internet kullanımının yaygınlaşması günümüz
perakendecilerinin müşterileriyle sosyal medya platformlarıyla iletişim kurup
ürünlerini satmasını ve hedef kitleye ulaşmasını sağlamıştır. Çalışmada,
‘Instagram’da kullanılan yöntemlerin Y kuşağındaki kişilerin satın alma
davranışı üzerindeki etkisi’ araştırılmıştır. Araştırmanın verileri 384 kişiden
yüzyüze anket yöntemi ile elde edilmiştir. Araştırma verileri; güvenirlik
analizi, normallik testi, faktör analizi, korelesyon ve çoklu regresyon analizi
ile test edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, en yüksek ilişki satın alma
davranışı ile tüketici beğenileri ve takipçi sayısı arasında bulunmuştur.
Instagramda kullanılan yöntemlerden; görsel imaj ve hizmet alabilme, tüketici
beğenileri ve takipçi sayısı, satıcı davranışı ve ünlü model kullanımının
satınalma davranışını etkilediği ortaya konmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | November 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |