When English
language teacher training in Turkey is examined, it is seen that there is some
accumulation of knowledge in this field. In order to grasp better today’s understanding
and practices of English language teacher training, the need to examine it
historically arises because when teacher training programs are designed, it is
expected to learn a lesson from the past and to benefit from historical
accumulation of knowledge in this field in making decisions about the future.
The purpose of this study is to evaluate English language teacher training in
the Republic Period in Turkey from the viewpoint of historical development. To
this end, review of literature was conducted in the internet and in the
library. Articles, books and dissertations which were found to be suitable for
the purpose of the study were examined with descriptive analysis method. As a
result of the study, it is seen that no systematic studies were conducted on
English language teacher training although there was significant accumulation
of knowledge in this field in the Republic Period. In order to meet the need
for English language teachers, different resources were used in 1923-1950s.
Teaching assistants are one of the practices of meeting the need for teachers
in this period. Between the years 1950 and 1980s, in order to meet the
increasing need for English language teachers, there were efforts to admit more
students to English language teaching departments and to open new schools if
there were few, but the need for English language teachers was not fully met
with such practices. In the late 1980, the institutions training teachers were
incorporated into universities and there was an effort to keep teacher training
away from political influences. However, in this period no importance was given
to the quality of teacher training.
Türkiye’de İngilizce öğretmeni
yetiştirme süreci incelendiğinde bu konuda belli bir birikimin olduğu
görülmektedir. Günümüzde İngilizce öğretmeni yetiştirme anlayış ve
uygulamalarının daha iyi anlaşılması için konunun tarihsel açıdan incelenmesi
gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Çünkü öğretmen yetiştirme programları
düzenlenirken geçmişten dersler çıkarılması, geleceğe ilişki alınacak
kararlarda tarihsel birikimden yararlanılması beklenir. Bu araştırmanın amacı
Türkiye’de cumhuriyet döneminde İngilizce öğretmeni yetiştirme sürecinin
tarihsel gelişim açısından değerlendirilmesidir. Bu amaç çerçevesinde internet
ve kütüphane ortamında literatür taraması yapılmıştır. Amaca uygun bulunan
makale, kitap ve lisansüstü tezler betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma
sonucunda Cumhuriyet döneminde İngilizce öğretmeni yetiştirme konusunda önemli
birikim olmasına rağmen sistemli çalışmaların yapılmadığı görülmektedir.
İngilizce öğretmeni ihtiyacı 1923 ve 1950 yılları arasında farklı kaynaklardan
karşılanmaya çalışılmıştır. Muallim muavinliği de bu dönemde öğretmen
ihtiyacını karşılamaya yönelik uygulamalardan birisidir. 1950 ve 1980 yılları
arasında ise artan İngilizce öğretmeni ihtiyacı bölüme daha fazla öğrenci
alınması ve az da olsa yeni okulların açılması yoluyla giderilmeye çalışılmış,
fakat yapılan bu çalışmalardan da öğretmen ihtiyacı tam olarak
karşılanamamıştır. 1980 sonrasında ise öğretmen yetiştiren kurumlar üniversite
bünyesine alınmış, öğretmen yetiştirme işi politik etkilerden uzak tutulmaya
çalışılmıştır. Fakat bu dönemde niceliğe verilen önem niteliğe verilmemiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |