When online newspapers and
social media channels are considered, it is seen that new media has an
important place in this subject.The fact that the new media is open to
interaction raises this area to a high position in the face of traditional
media. However, when we examine these articles, it is seen that hate speech is
produced in a widespread and disproportionate manner due to the uncontrolled
structure. Content produced in online newspapers can affect the agenda of
social media circles and this way society can be perceived. Within the scope of
the study,online newspapers Hürriyet newspaper reports on Syrian refugees in
the last 6 months of 2017 and tweets on Twitter are the universe of working
tweeters about Syrian refugees.in this direction, it is one of the aims of the
article to determine in which circles hate speech is produced frequently and
how these discourses are realized.Among the findings, more hate speech was
produced on Twitter. In particular, it has been determined that the hate speech
that has emerged in the direction of Twitter's interactivity structure and
Re-tweet has spread rapidly.A qualitative study was carried out using the
MAXQDA program. With the MAXQDA program, the most repetitive words were
identified and a general idea about the general structure of the news and
tweets was reached. Teun Van Dijk's discourse analysis was conducted by
discourse analysis method. In the light of all these studies, it has been
concluded that the control of the new media increases the hate speech. Especially
the news in the online newspapers determine the agenda but the hate speech is
produced in social media channels.
Hate Speech Syrian Refugees New media Twitter and Hate Speech Online Newspaper and Hate Speech
Günümüz toplumları incelendiğinde ve nefret
söyleminin üretildiği mecralara bakıldığında yeni medyanın bu konuda önemli bir
yer tuttuğu görülmektedir. Yeni medyanın etkileşime açık olması, bu alanı
geleneksel medya karşısında ayrıcalığı olan bir konuma yükseltmektedir. Ancak
bu mecraları incelediğimizde denetimsiz yapıdan dolayı nefret söyleminin de
yaygın ve orantısız bir şekilde üretilmesine sebep olduğu görülmektedir.
Çevrimiçi gazetelerde üretilen içerikler sosyal medya mecralarının gündemini
etkileyebilmekte ve bu şekilde toplum algısı şekillenebilmektedir. Çalışma
evreni kapsamında çevrimiçi gazetelerden Hürriyet gazetesinin ve Twitter’ın
2017 yılının son 6 ayı içerisinde Suriyeli mülteciler ile ilgili yaptığı
haberler ve Twitter’da atılan tweetler belirlenmiştir. Bu doğrultuda nefret
söyleminin hangi mecralarda sıkça üretildiği ve bu söylemlerin nasıl
gerçekleştirildiğini tespit etmek makalenin ana amacını oluşturmaktadır. Elde
edilen bulgular arasında Hürriyet Gazetesine kıyasla Twitter’da daha fazla
nefret söylemi üretildiği görülmektedir. Özellikle Twitter’ın etkileşimci
yapısı ve Re-tweet gibi özellikleri doğrultusunda ortaya çıkan nefret
söylemlerinin hızla yayıldığı tespit edilmiştir. Araştırmada MAXQDA programı
kullanılarak nitel bir çalışma yapılmıştır. MAXQDA programı ile en çok tekrar
eden kelimeler tespit edilerek haberlerin ve tweetlerin genel yapısı hakkında
genel bir düşünceye ulaşılmıştır. Teun Van Dijk’in söylem analizi yöntemiyle
söylem analizi yapılmıştır. Tüm bu çalışmalar doğrultusunda yeni medyanın denetimi zor ortamının
nefret söylemlerini arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Özellikle çevrimiçi
gazetelerde yer alan haberlerin gündemi belirlediği ancak nefret söylemlerinin
sosyal medya kanallarında üretildiği görülmektedir.
Nefret Söylemi Suriyeli Mülteciler Yeni medya Twitter ve Nefret Söylemi Çevrimiçi Gazeteler ve Nefret Söylemi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |