Bu çalışmada, sekizinci sınıfta okuyan öğrencilerin üstbilişsel okuma
stratejilerini kullanma durumlarını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu, İstanbul ili Kartal ilçesi 50. Yıl General Refet Bele
Ortaokulu’nda eğitim alan 20 sekizinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmada öğrencilerin üstbilişsel okuma
farkındalıklarını belirlemek amacıyla görüşme yöntemi kullanılmıştır. 12
maddeden oluşan görüşme formu, öğrencilerin okuma öncesi, sırası ve sonrasına
ilişkin üstbilişsel okuma farkındalıklarını belirlemeye yönelik sorulardan
oluşmaktadır. Bu sorulardan elde edilen verilerde, içerik analizi yapılmıştır.
İçerik analizi için alanyazındaki kaynaklardan yararlanılarak 3 ana kategori ve
33 kod (strateji) listesi belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda; çalışma
grubundaki öğrencilerin hem okuma öncesinde hem okuma sırasında hem de okuma
sonrasında üstbilişsel okuma stratejileri kullandıkları
belirlenmiştir (f=181). Ancak toplama bakıldığında (f=660) bu stratejilerin
kullanım sıklığının az olduğu söylenebilir. Araştırmaya göre çalışma grubunun
üstbilişsel okuma stratejilerinden en çok okuma sonrası (f=72) stratejileri
kullandıkları belirlenmiştir. Sonra sırasıyla okuma öncesi (f=60) ve okuma
sırası (f=48) üstbilişsel okuma stratejileri gelmektedir.
Araştırma sonuçlarına bağlı olarak üstbilişsel okuma sırası stratejileri işe koşacak çalışmalara öncelik verilmesi gerektiği belirtilebilir.
In this study, it is
aimed to determine the use of metacognitive reading strategies in eighth grade
students. The study group consisted of 20 eighth grade students who were
educated at from General Refet Bele Secondary School in the province of Kartal,
İstanbul. In the study, interview method was used to determine the students'
metacognitive reading awareness. The interview form, which consists of 12
items, consists of the questions about determining the metacognitive reading
awareness of the students before, during and after reading. In the data
obtained from these questions, content analysis was performed. For the content
analysis, 3 main categories and 33 code (strategy) lists were determined by
using the sources in the literature. As a result of the research; It was
determined that the students in the study group used metacognitive strategies
before, during and after reading (f = 181). However, when the total is examined
(f = 660), it can be said that the frequency of these strategies is low.
According to the study, it was determined that the study group used the most
metacognitive strategies after reading (f = 72). Then, pre-reading (f = 60) and
reading order (f = 48) metacognitive strategies respectively. Depending on the
results of the research, it may be stated that the studies that will employ the
reading order metacognitive strategies should be given priority.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | January 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |