Okul öncesi dönemde çocukların davranış sorunlarının
özellikle davranışlarıyla bağlantılı olduğu düşünülmektedir. Bu durumdan yola
çıkarak okul öncesi dönemde çocukların davranış sorunlarının annelerin
tutumları ve istismar düzeylerinden ne düzeyde etkilendiğinin belirlenmesinin
davranış sorunlarının en az düzeyde ve erken dönemde önüne geçilebilmesine
katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı da okul öncesi dönem
çocuğuna sahip annelerin anne tutumları ve istismar düzeylerinin çocukların
davranış sorunlarını ne düzeyde yordadığını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda
bu araştırmada ilişkisel araştırma kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu, Bursa ili merkez ilçelerine bağlı yedi farklı resmi okul öncesi eğitim
kurumunda öğrenim görmekte olan 5-6 yaş grubu çocuklar arasından uygun
örnekleme yöntemi ile seçilmiş toplam 208 çocuk ve bu çocukların anneleri
oluşturmaktadır. Araştırmada kişisel bilgi formu, Okul Öncesi Davranış
Sorunları Tarama Ölçeği (Kanlıkılıçer, 2005), İstismar Farkındalık Ölçeği:
Ebeveyn Formu (Pekdoğan, 2017) ve Ebeveyn Tutum Ölçeği (Demir ve Şendil, 2008)
kullanılmıştır. Annelerin istismar düzeyleri ve tutumlarının, davranış
problemlerini ve alt boyutlarını en iyi açıklayan değişkenleri belirlemek
amacıyla çoklu hiyerarşik regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda
çocukların davranış problemleri toplamı ile annelerin istismar farkındalık
düzeyleri ve izin verici tutuma sahip olmaları arasında pozitif yönlü,
annelerin demokratik tutuma sahip olmaları arasında ise negatif yönlü bir
ilişki bulunduğu saptanmıştır. Ayrıca izin verici tutum gösteren ebeveynlerin,
çocuklarının davranış problemleri, kavgacı-saldırgan olmaları, aşırı hareketli
ve dikkatsiz olmaları arasında ilişki bulunduğu belirlenmiştir. Araştırma
sonucunda demokratik tutumun çocukların kavgacı-saldırgan olmaları ile negatif
yönlü ilişkiye sahip olduğu da saptanmıştır. Annenin istismar düzeyi ile
çocuklarının aşırı hareketli ve dikkatsiz olmaları arasında pozitif yönlü
ilişki belirlenmiştir. Yapılan bu araştırma sonucunda her ne kadar izin verici
tutumun davranış sorunları ile pozitif yönlü ilişkisi olduğu belirlenmiş olsa
da ilişki oranının düşük olduğu da belirlenmiştir.
It is thought that within the preschool period especially the behaviours of the mothers cause the children’s behavioural problems. From this point of view it is thought that the determination of the relation between the children’s behavioural problems and mothers’ attitudes with abuse levels will contribute to the decrease of the behavioural problems and prevent these behaviours in early period. Within the study it is aimed to determine the relation between the children’s behavioural problems and the attitudes of the mothers who has preschool children with their abuse levels. From this point of view the purpose of this research is to determine how the attitude of the mothers and the abuse levels predict the children’s behavioural problems. In this study correlational research was used. The study group of the research consists of totally 208 children, who were chosen with the appropriate sampling method among children at the age of 5-6 and attend seven different public preschools in the central districts of Bursa city, and the mothers of these children. Within the research personal information form, “Preschool Behavioural Problems Scanning Scale”, “Abuse Awareness Scale: Parent Form” and “Parent Attitude Scale” were used. In order to determine the variables that determine the mothers’ abuse levels and attitudes, the behavioural problems which are dependent variable and their sub dimensions ideally multi hierarchical regression analysis was performed. As a result of the research it was determined that there was a positive relation between children’s behavioural problems and mothers abuse levels along with their having permissive attitude; and negative relation between mothers’ having democratic attitude. Also as a result of the research; it was determined that the parents, who have permissive attitudes, affect the children’s behavioural problems positively, being combative-aggressive, hyperactive and inattentive. In addition as a result of this research it was determined that democratic attitude has effect negatively on the children’s being combative-aggressive. It was found that mother’s abuse level has positive effect on the children’s being hyperactive and inattentive. As a result of this research although it is determined that permissive attitude has positive effect on behavioural problems it is seen that the effect rate is low.
Primary Language | tr |
---|---|
Subjects | Education, Scientific Disciplines |
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Dates |
Publication Date : March 31, 2019 |
APA | Bağçeli Kahraman, P , Çubukcu, A . (2019). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Annelerinin İstismar Düzeyleri, Ebeveyn Tutumları ve Çocuklarının Davranış Problemleri Arasındaki İlişki . OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi , 10 (17) , 1304-1331 . DOI: 10.26466/opus.507909 |