The purpose of
this study was to examine the opinions of school administrators on gossip and
gossip management in schools. This research was designed with phenomenology,
which is one of the qualitative research methods. In order to determine the
study group of the research, maximum variation sampling method, which is one of
the purposeful sampling methods, was used. The study group of the research was
composed of 23 school administrators who work in public schools in the province
of Çorlu, Tekirdağ, Turkey. A semi-structured interview form was developed to
collect data from school administrators in the study group. The data obtained
from the research were analyzed by content analysis technique. According to the
findings, most of the participants explained gossip as negative talk behind
someone’s back and stated that student-teacher relations, weekly course
schedule and professional competences were mostly subject of gossip. In
addition, with respect to gossip management, the participants pointed out the
importance of giving to gossiper a warning, transparency in management and
openness to criticism and communication.
Bu çalışmanın amacı, okul
yöneticilerinin okullardaki dedikodu ve dedikodu yönetimine ilişkin görüşlerini
incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim
(fenomenoloji) ile desenlenen bu araştırmanın çalışma grubunu belirlemek üzere
amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Tekirdağ ili Çorlu ilçesinde
bulunan ve devlet okullarında görev yapan 23 okul yöneticisi oluşturmaktadır.
Çalışma grubunda yer alan okul yöneticilerinden görüşme yoluyla veri
toplanabilmesi için yarı yapılandırılmış görüşme formu geliştirilmiştir.
Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Elde
edilen bulgulara göre katılımcıların çoğu, dedikoduyu kişinin arkasından
olumsuz konuşma olarak tanımlamıştır ve okulda en fazla öğrenci-öğretmen
ilişkileri, haftalık ders programı ve mesleki yeterliliklerin dedikodu konusu
yapıldığını belirtmiştir. Ayrıca katılımcılar, dedikodu yönetimine ilişkin
dedikodu yapanların ikaz edilmesinin, yönetimde şeffaflığın, eleştiriye açıklığın
ve etkili iletişimin önemine dikkat çekmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | March 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |