Social problem
solving is defined as problem solving that occurs in natural environment.
Social problem solving is a learning, coping and self-directed processes. The
aim of this paper is to give introductory information regarding social problem
solving. Background information, definitions, theoretical background, research
examples, and measurement issues regarding social problem solving is explained.
In particular, three types of social problem solving were discussed: rational
problem solving, impulsive/carelessness problem solving and avoidance problem
solving. The positive outcomes of rational problem solving and its effect of on
mental health were provided. In addition to it, measurement tools regarding
social problem solving were discussed.
Overall, social problem solving is an important concept, which has
positive effects on mental health and psychological well-being. This paper can
be used an introductory paper for counseling and psychology students.
Sosyal problem
çözme bireyin doğal ortamında oluşan öğrenmeyi, baş etmeyi ve öz yönlendirmeyi
içeren problem çözme olarak tanımlanabilir. Bu makalenin amacı sosyal problem
çözme konusunda giriş niteliğinde bilgi sunmaktır Bu makalede sosyal problem
çözme ile ilgili tanımlar, sosyal problem çözmenin teorik altyapısı, araştırma
örnekleri, ve sosyal problem çözme ile ilgili ölçme yaklaşımları açıklanmıştır.
Özellikle üç tür sosyal problem çözmeden bahsedilmiştir.
Rasyonel akılcı sosyal problem çözme, dürtüsel/dikkatsiz sosyal problem çözme
ve kaçınan sosyal problem çözme açıklanmıştır.
Bu problem çözme yöntemleri arasından akılcı/rasyonel problem çözmenin
olumlu sonuçlarından bahsedilmiş ve bu problem çözme yönteminin psikolojik iyi
oluşa etkisi açıklanmıştır. Bunun yanında
sosyal problem çözme ölçme araçları ile ilgili bilgi verilmiş, sosyal
problem çözme yaklaşımlarında süreç ve sonuç odaklı ölçümlere değinilmiştir.
Sonuç olarak, sosyal problem çözme, zihin sağlığı üzerinde olumlu etkisi olan
önemli bir kavramdır. Bu çalışma sosyal problem çözmeyi açıklamak amacıyla
psikolojik danışmanlık ve psikoloji öğrencileri için giriş niteliğinde bir
makale olarak kullanılabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | February 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |