The health sector in Turkey has
been rapidly changing and growing. It has become a necessity for hospitals,
which is an important part of the healthcare sector, to be managed according to
the circumstances of the day. Because the importance of health given by all
segments of society in Turkey has been raising, day by day. Although this helps
to increase the quality of the health care services of the hospitals, it also
brings with it a number of problems. In Turkey, the problems of the public
hospitals' source are mainly lack of management and organization. And these
management problems cause gaps at service quality and patient satisfaction. In
most inpatient satisfaction researches, the dimensions such as satisfaction
with health personnel, trust to health personnel, patient confidentiality,
honesty of staff, providing courtesy information, hospital general cleaning and
hotel services are discussed.
The aim of this study is to
evaluate the quality of inpatient treatment services of a public hospital
according to the perceived satisfaction of inpatients and to present some
suggestions. The population of the study is the inpatients in the public
hospital. The study's data collection method involves interviewing with the
inpatients, asking questions and using the secondary data. The obtained
analyzed through statistical package program. The study included 164 inpatients
in Nazilli public hospital in April 2018. According to the results of the
study, there is a significant difference between the participants' perception
of general care satisfaction and age groups and working status.
Türkiye'de sağlık sektörü hızla
değişmekte ve büyümektedir. Sağlık sektörünün önemli bir parçası olan
hastanelerin günün şartlarına göre yönetilmesi zorunluluk haline gelmiştir.
Çünkü Türkiye'de toplumun her kesimi tarafından sağlığa verilen önem her geçen
gün artmaktadır. Bu durum hastanelerin sağlık hizmetlerinde kalitenin
yükselmesini sağlasa da bir takım sorunları da beraberinde getirmektedir. Türkiye'de
kamu hastanelerinin kaynağının sorunları temel olarak yönetim ve organizasyon
eksikliğidir. Bu yönetim sorunları
hizmet kalitesinde ve hasta memnuniyetinde boşluklara neden olmaktadır. Yatan
hasta memnuniyeti araştırmalarının çoğunda, sağlık personelinden memnuniyet,
sağlık personeline güven, hasta gizliliği, personelin dürüstlüğü, nezaket
bilgisi, hastane genel temizliği ve otel hizmetleri gibi boyutlar
tartışılmaktadır. Bu çalışmanın amacı bir kamu hastanesinde yatakta tedavi
hizmetleri gören hastaların bakım memnuniyetlerini değerlendirmek ve bazı
öneriler sunabilmektir. Çalışmanın evrenini kamu hastanesinde yatan hastalar
oluşturmaktadır. Çalışmanın veri toplama yöntemi yatan hastalarla mülakat, soru
sorma ve hazır verilerden yararlanmadır. Elde edilen veriler istatistik paket
programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Çalışmaya Nisan 2018'de Nazilli kamu
hastanesinde yatarak tedavi gören 164 hasta dahil olmuştur. Çalışma sonuçlarına
göre katılımcıların genel bakım memnuniyet algısı ile yaş grupları ve çalışma
durumları arasında anlamlı farklılık olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | March 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |