Bu çalışmanın amacı, iletişim
teknolojilerindeki gelişmeler neticesinde artık geniş kitlelerce kullanılmaya
başlanan ve yeni bir kamusal alan olarak kabul gören sosyal medyadaki politik
kimliklerin sunumları bağlamında
“siyaset yapma” ilişkileri üzerinedir. Sosyal medya günümüzde artık
sadece politik kimliklerin sergilendiği bir mekân değil, kamusal hak
taleplerinin de dile getirildiği toplumsal bir alandır. Hatta bu taleplerin
etkileri ve gerçekleşme şansları düşünüldüğünde, sosyal medyanın klasik kamusal
alandan daha işlevsel olduğu da söylenebilir. Böylelikle sosyal medya
ortamlarında sergilenen politik kimliklerin kamusal haklara bakışı ve kamusal
taleplere yaklaşım biçimleri de merak uyandırmaktadır. Dolayısıyla bu makale,
sosyal medyada yaygın siyaset yapma mekânlarından birisi olan Twitter’da
böylesi bir merakın peşine düşecektir. Çalışmanın araştırma tekniği olarak
içerik analizi yöntemi seçilmiştir. Türkiye’de yaygın politik düşünceler olarak
geniş anlamda kabul gören, “İslâmcılık”, “Müslümanlık”, “solculuk”,
“sosyalistlik”, “Türkçülük” ve “milliyetçilik” kelimeleri, kamusal talepler
olan “demokrasi”, “özgürlük”, “haklar”, “inanç”, “özel hayat”, “mülkiyet”,
“güvenlik”, “kanun”, “Anayasa” gibi kavramlarla da çaprazlama eşleştirilip
Twitter modülü üzerinden taratılmıştır. Tarama sonucunda çalışmaya katkı
sunabileceği düşünülen twit’lerin ekran görüntüleri alınmış, bu twit’lerde
geçen söylemler tasnif edilerek seçilen politik kimliklerin kamusal bir mekân
olan sosyal medyada nasıl ve hangi bağlamlarla birlikte kullanıldığı tespit
edilmeye çalışılmıştır.
The aim of this study deals
with ‘doing politics’ as a part of the presentation of political identities on
social media which has been used widely and recognized as a new public sphere
as a result of advanced communication Technologies. Social media is not only a
space where political identities are presented but also a public sphere in
which civil rights are demanded. When the impact of these demands and their
chance of success are considered, it can be said that social media is more
functional than a classical public sphere. Thus, the way these political identities
presented on social media handle public rights and demands arouses interest.
That is the reason why this article pursue this very interest on Twitter, one
of the widely used spaces for doing politics on social media. Content analysis
method is chosen as the main method of this study. The words/terms which are
widely accepted as common political ideas in Turkey such as “Islamism”,
“Muslimism”, “leftism”, “socialist”, “Turkism” and “nationalism” was cross
matched with public demands such as “democracy”, “rights”, “freedom”,
“faith”, “private life”, “ownership”, “security”, “law”, “Constitution”
and searched on Twitter module. As a result of this search screenshots of
some tweets which could contribute to this study were captured and by classifying
the discourses stated through these tweets, how the chosen political identities
are used within some certain context on social media as a public sphere is
figured out.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | March 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |