This study is based on a
research of the identity interpretation and meaning of today's young Alevis.
The aim of the research is to understand by phenomenological perspective how
Alevi youth build and live their own identities. In this context, in line with
the qualitative research method, in-depth interviews were conducted with 33
Alevi young people living in different cities of Turkey. Five identity
orientations have been determined based on the young Alevis' perspective on
their own social identity, Alevism consciousness, faithfulness level, differences
from previous generations, exclusion due to identity, and identity strategies.
These tendencies are categorized as “Faith-Oriented Alevism”, "Culture
Oriented Alevism", "Ethnically Oriented Alevism",
"Politically Oriented Alevism", and "Individual Oriented
Alevism”. In the first one, it is the establishment of collective identity in
the axis of faith and centered on the ritual. In the latter, faith-based
practices of Alevism are weak, but cultural discourse is dominant. Those who
emphasized their Alevism with their other ethnic identities were evaluated in
the third category. On the other hand, the ideological and political view of
Alevis is more dominant in the political orientations. It has been observed
that individuals in each category have collective interpretation schemes and
designs of Alevism. Finally, identity interpretation in individual orientations
has been developed without any need for collective networks and intermediary
organizations. There may be fluidities and shifts between five identity orientations.
This situation reflects the dynamics of the boundaries of the Alevism. The new
generation of Alevis have a variety of different dynamics in terms of their way
of living and interpreting their identity. It can also be said that integration
in social, cultural and political interaction processes leads to the
construction of a new Alevi entity.
Bu çalışma, günümüz genç
Alevilerin kimlik yorumlarına ve anlamlandırmalarına dair bir araştırmaya
dayanmaktadır. Araştırmanın amacı, Alevi gençlerin kendi kimliklerini nasıl
inşa edip yaşadıklarını fenomenolojik bakışla anlamaktır. Bu kapsamda nitel araştırma
yöntemine uygun şekilde, Türkiye’nin farklı kentlerinde yaşayan 33 Alevi genç
ile derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Genç Alevilerin kendi
toplumsal kimliğine bakış açısına, Alevilik bilincine, inanca bağlılık
düzeyine, önceki kuşaktan farklılığına, kimliğinden dolayı dışlanma biçimi ile
kimlik stratejilerine göre beş kimlik yönelimi tespit edilmiştir. Bu eğilimler;
“İnanç Yönelimli Alevilik”, “Kültür Yönelimli Alevilik”, “Etnik Yönelimli
Alevilik”, “Politik Yönelimli Alevilik” ve “Birey Yönelimli Alevilik” şeklinde
kategorize edilmiştir. Birincisinde inanç merkezli ve ritüeller ekseninde
kolektif kimlik inşası söz konusuyken ikincisinde inanca dayalı pratiklerin
zayıf ancak kültürel kimlik olarak Aleviliğin baskın olduğu görülmüştür. Alevi kimliğini
diğer etnik kimliğiyle vurgulayanlar ise üçüncü kategoride değerlendirilmiştir.
Politik yönelimlilerde ise Aleviliğin ideolojik ve politik kavranışı hâkimdir.
Her kategorideki bireylerin Aleviliğe dair kolektif yorum şemalarına ve
tasarımlarına sahip olduğu görülmüştür. Son olarak bireysel yönelimlilerde ise
herhangi bir kolektif ağa ve aracı organizasyonlara dâhil olunmadan bir kimlik
yorumu geçerlidir. Beş kimlik yönelimi arasında geçişkenlikler ve devinimler
olabilmektedir. Bu durum, Alevi kimliğinin sınırlarının dinamikliğini öne
çıkarmaktadır. Yeni kuşağın Aleviliği yaşama ve yorumlama biçimlerinde
çeşitlilikler ve farklı dinamikler göze çarpmaktadır. Ayrıca toplumsal,
kültürel ve siyasal etkileşim süreçlerindeki bütünleşmelerin yeni bir Alevi
entitesinin inşasına vesile olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | March 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |