Regulation on Primary Education Institutions of the
Ministry of National Education With the circular published in the Official
Gazette dated 21/7/2012 and numbered 28360, children between 60 and 66 months
of age can be enrolled in primary school in line with the request of parents.
The aim of this study is to determine and evaluate the academic achievement of
the students who started with the request of parents (60-66 months) and their
academic achievement according to the opinions of parents and teachers. In this
study, a qualitative research method and phenomenological research design were
used. The study group consisted of 5 teachers who work as primary school
teachers in Pendik district of İstanbul and 5 parents who start school at an
early age. Data were collected by semi-structured interview form, descriptive
analysis method was used to analyze the data. According to the findings of the
study, it has been concluded that due to the developmental characteristics of
children starting early in primary school, the levels of readiness are inadequate,
they experience various adaptation problems and their academic achievement is
low. The applications of primary school first grade students in the same month
range in terms of their developmental characteristics, the expansion of
preschool education and the increase of physical activity courses in primary
education are suggested by the participants in solving the problems.
Millî Eğitim
Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği 21/7/2012 tarih ve 28360 sayılı
Resmi Gazetede yayınlanan genelge ile veli isteği doğrultusunda 60-66 aylık
öğrencilerin ilköğretime kaydı yapılabilmektedir. Bu araştırmanın amacı
ilkokula veli isteği ile başlayan öğrencilerin (60-66 aylık) yaşadıkları uyum
sorunları ile akademik başarılarının, veli ve öğretmen görüşlerine göre tespit
edilip, değerlendirilmesidir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden
fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu, İstanbul ili Pendik
ilçesinde sınıf öğretmeni olarak görev yapan 5 öğretmen ve bu öğretmenlerin
sınıfında erken yaşta okula başlayan 5 öğrenci velisinden oluşmaktadır. Verilerin
toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, verilerin
analizindede betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına
göre ilkokula erken yaşta başlayan çocukların gelişim özelliklerine bağlı
olarak hazırbulunuşluk düzeylerinin yetersiz olduğu, çeşitli uyum sorunları
yaşadıkları ve buna bağlı olarak akademik başarılarının düşük olduğu
sonuçlarına ulaşılmıştır. İlköğretim birinci sınıfa devam eden öğrencilerin
gelişim özellikleri açısından benzer ay aralığında olacak şekilde düzenlenmesi,
okulöncesi eğitimin yaygınlaştırılması ve ilköğretimde fiziksel aktivite
derslerinin arttırılması gibi uygulamalar, yaşanan sorunların çözümünde
katılımcılar tarafından önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | June 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |