Research Article
BibTex RIS Cite

Developing the Anxiety Scale of Learning Turkish as a Second Language: A Study on Validity and Reliability

Year 2019, Volume: 11 Issue: 18, 384 - 401, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.535618

Abstract

The aim of this study is to develop a measuring
instrument for identifying the learning anxieties of students learning Turkish
as a second language. The study group of the research consists of 228 foreign
students learning Turkish as a foreign language at Bursa Uludağ University in
the 2018-2019 academic year. According to the literature review and the
interviews made with the students, the first form of 29 items has been
obtained. Validity and reliability studies were carried out with the data
obtained from foreign students. As the result of the analysis, a structure
having 2 factors and 19 items acceptable fit indexes named as narrative and
comprehension techniques clarifying 53.96% of the total variance of the scale
was obtained.  The Cronbach Alpha
internal consistency coefficients calculated for the reliability of the scale
were found as 0.91 for narrative techniques factor, as 0.85 for comprehension
factor and as 0.93 for the overall scale. As a result of the analyses, it could
be noted that the Anxiety Scale of Learning Turkish as A Second Language is a
valid and reliable measurement instrument

References

  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür.
  • Albayrak, A. S. vd. (2014). SPSS uygulamalı ve çok değişkenli istatistik teknikleri. (6. baskı). (Ed. Şeref Kalaycı). Ankara: Asil Yayın.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies In-ternational Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 728-749.
  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçe öğretiminde hedef kitlenin / “öğrenen”in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2452-2463.
  • Alyılmaz, S., Biçer, N. ve Çoban, İ. (2015). Atatürk Üniverstesinde öğrenim gören Kırgız öğrencilerin Türkçe ve Türkçe’ye yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 328-338.
  • Andrade, M. and Williams, K. (2009). Foreing language learning anx-iety in Japanese EFL universty classes: Physical, emotional, expressive and verbal reactions. Sophia Junior College Faculty Journal, 29, 1-24.
  • Aydın, S. ve Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Bakırcıoğlu, R. (2012). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Barlow, D. H. (2002). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic. New York: Guilford Press.
  • Basmacı, G., Tektaş, M., Tektaş, N. ve Öz Ceviz, N. (2017). Kaygı düzeylerini etkileyen faktörler: önlisans öğrencileri ve mezunları üzerine bir araştırma. İstanbul Journal of Social Sciences, 18, 69-85.
  • Beckie,T. (1989). A supportive-educative telephone program: Impact on knowledge and anxiety after coronary artery bypass graft surgery. Heart and Lung, 18(1), 1-55.
  • Bryman, A. ve Cramer D. (2002). Quantitative data analysis with SPSS for windows: A guide for social scientists. New York: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. (20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deniz, M. E., Yorgancı, Z. ve Özyeşil, Z. (2009). Öğrenme güçlüğü görülen çocukların sürekli kaygı ve depresyon düzeylerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. İlköğretim Online, 8(3), 694-708.
  • Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. London: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Erdil, M. (2016). TÖMER’ de Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin Türkçe öğrenmeye ilişkin kaygı düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Fredericks, S., Sidani, S. ve Shugurensky, D. (2008). The effect of anxiety on learning outcomes Post-CABG. Canadian Journal of Nursing Research CJNR, 40(1), 126-140.
  • Halat, S. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme becerisine yönelik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Horwitz, E. K. (2010). Foreign and second language anxiety. Language Teaching, 43(2), 154-167.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. ve Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132.
  • Huang, J. (2012). Overcoming foreign language classroom anxiety. New York: Nova Science Publishers, Inc.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS ve AMOS 23 uygulamalı istatiksel analizler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karakuş Tayşi, E. (2018). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlere yönelik yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 1033-1050.
  • Kartopu, S. (2012). Lise öğrenci ve öğretmenlerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Kahramanmaraş Örneği). Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(2), 147-170.
  • MacIntyre D. P. ve Gardner, R. C. (1989). Anxiety and second language learning: Toward a theoretical clarification. Language Learning, 39(2), 251-275.
  • MacIntyre D. P. ve Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44(2), 283-305.
  • Maden, S., Dincel, Ö. ve Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(2), 48-769.
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir, T. (2013). Türkçe öğrenen yabancılar için konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Social Science, 6(3), 389-404.
  • Morgan. C. T. (2011). Psikolojiye giriş (Çeviri) (19. Baskı). Konya: Eğitim Akademi.
  • Nacar, E., İmamoğlu, O., Karahüseyinoğlu, M. F. ve Açak, M. (2011). Hentbolcuların sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından araştırılması. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1-12.
  • Öner, G. ve Gedikoğlu, T. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 67-78.
  • Pallant, J. (2010). SPSS Survival Manual: A step by step guide to data analysis using SPSS. (4th edition). Open University Press.
  • Polatcan, F. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kaygı üzerine yapılan araştırmaların incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 205-216.
  • Raubenheimer, J. E. (2004). An item selection procedure to maximise scale reliability and validity. In SA Journal of Industrial Psychology, 30(4), 59-64.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Şen, Ü. ve Boylu, E. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlere yönelik yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 1122-1132.
  • Sparks, R. L. ve Ganschow, L. (2007). Is the foreign language classroom anxiety scale measuring anxiety or language skills? Foreign Language Annals, 4(2), 260-287.
  • Spielberger, C. D. (1966). Anxiety and behavior. London: Academic press.
  • Yalçın, S. B. ve Sarıgül, E. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen yabancı uyruklu öğrencilerde yabancı dil öğrenme kaygısı. Journal of Human Sciences, 14(3), 2495-2509.
  • Young, D. J. (1992). Language anxiety from the foreign language specialist's perspective: Interviews with Krashen, Omaggio Had-ley, Terrell, and Rardin. Foreign Language Annals, 25(2), 157-172.

İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrenme Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2019, Volume: 11 Issue: 18, 384 - 401, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.535618

Abstract

Bu
araştırmanın amacı, Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen öğrencilerin öğrenme
kaygılarını belirlemeye yönelik ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın
çalışma grubu, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesinde
yabancı dil olarak Türkçe öğrenen 228 yabancı öğrenciden oluşmaktadır. Alan
yazın taraması ve öğrencilerle yapılan görüşmelerde 29 maddelik ilk form elde
edilmiştir. Yabancı öğrencilerden elde edilen verilerle geçerlik ve güvenirlik
çalışmaları yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin toplam varyansını
% 53.96’sını açıklayan anlatma teknikleri ve anlama teknikleri olarak
adlandırılan 2 faktörlü, 19 maddeli ve kabul edilebilir uyum indekslerine sahip
bir yapı elde edilmiştir. Ölçeğin güvenirliğini için hesaplanan Cronbach Alpha
iç tutarlılık katsayıları anlatma teknikleri faktörü için .91, anlama faktörü
için .85 ve ölçeğin geneli için ise .93 olarak bulunmuştur. Yapılan analizler
sonucunda İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrenme Kaygısı Ölçeği’nin geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.

References

  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür.
  • Albayrak, A. S. vd. (2014). SPSS uygulamalı ve çok değişkenli istatistik teknikleri. (6. baskı). (Ed. Şeref Kalaycı). Ankara: Asil Yayın.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies In-ternational Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 728-749.
  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçe öğretiminde hedef kitlenin / “öğrenen”in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2452-2463.
  • Alyılmaz, S., Biçer, N. ve Çoban, İ. (2015). Atatürk Üniverstesinde öğrenim gören Kırgız öğrencilerin Türkçe ve Türkçe’ye yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 328-338.
  • Andrade, M. and Williams, K. (2009). Foreing language learning anx-iety in Japanese EFL universty classes: Physical, emotional, expressive and verbal reactions. Sophia Junior College Faculty Journal, 29, 1-24.
  • Aydın, S. ve Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Bakırcıoğlu, R. (2012). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Barlow, D. H. (2002). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic. New York: Guilford Press.
  • Basmacı, G., Tektaş, M., Tektaş, N. ve Öz Ceviz, N. (2017). Kaygı düzeylerini etkileyen faktörler: önlisans öğrencileri ve mezunları üzerine bir araştırma. İstanbul Journal of Social Sciences, 18, 69-85.
  • Beckie,T. (1989). A supportive-educative telephone program: Impact on knowledge and anxiety after coronary artery bypass graft surgery. Heart and Lung, 18(1), 1-55.
  • Bryman, A. ve Cramer D. (2002). Quantitative data analysis with SPSS for windows: A guide for social scientists. New York: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. (20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deniz, M. E., Yorgancı, Z. ve Özyeşil, Z. (2009). Öğrenme güçlüğü görülen çocukların sürekli kaygı ve depresyon düzeylerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. İlköğretim Online, 8(3), 694-708.
  • Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. London: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Erdil, M. (2016). TÖMER’ de Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin Türkçe öğrenmeye ilişkin kaygı düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Fredericks, S., Sidani, S. ve Shugurensky, D. (2008). The effect of anxiety on learning outcomes Post-CABG. Canadian Journal of Nursing Research CJNR, 40(1), 126-140.
  • Halat, S. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme becerisine yönelik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Horwitz, E. K. (2010). Foreign and second language anxiety. Language Teaching, 43(2), 154-167.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. ve Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132.
  • Huang, J. (2012). Overcoming foreign language classroom anxiety. New York: Nova Science Publishers, Inc.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS ve AMOS 23 uygulamalı istatiksel analizler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karakuş Tayşi, E. (2018). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlere yönelik yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 1033-1050.
  • Kartopu, S. (2012). Lise öğrenci ve öğretmenlerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Kahramanmaraş Örneği). Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(2), 147-170.
  • MacIntyre D. P. ve Gardner, R. C. (1989). Anxiety and second language learning: Toward a theoretical clarification. Language Learning, 39(2), 251-275.
  • MacIntyre D. P. ve Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44(2), 283-305.
  • Maden, S., Dincel, Ö. ve Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(2), 48-769.
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir, T. (2013). Türkçe öğrenen yabancılar için konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Social Science, 6(3), 389-404.
  • Morgan. C. T. (2011). Psikolojiye giriş (Çeviri) (19. Baskı). Konya: Eğitim Akademi.
  • Nacar, E., İmamoğlu, O., Karahüseyinoğlu, M. F. ve Açak, M. (2011). Hentbolcuların sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından araştırılması. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1-12.
  • Öner, G. ve Gedikoğlu, T. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 67-78.
  • Pallant, J. (2010). SPSS Survival Manual: A step by step guide to data analysis using SPSS. (4th edition). Open University Press.
  • Polatcan, F. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kaygı üzerine yapılan araştırmaların incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 205-216.
  • Raubenheimer, J. E. (2004). An item selection procedure to maximise scale reliability and validity. In SA Journal of Industrial Psychology, 30(4), 59-64.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Şen, Ü. ve Boylu, E. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlere yönelik yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 1122-1132.
  • Sparks, R. L. ve Ganschow, L. (2007). Is the foreign language classroom anxiety scale measuring anxiety or language skills? Foreign Language Annals, 4(2), 260-287.
  • Spielberger, C. D. (1966). Anxiety and behavior. London: Academic press.
  • Yalçın, S. B. ve Sarıgül, E. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen yabancı uyruklu öğrencilerde yabancı dil öğrenme kaygısı. Journal of Human Sciences, 14(3), 2495-2509.
  • Young, D. J. (1992). Language anxiety from the foreign language specialist's perspective: Interviews with Krashen, Omaggio Had-ley, Terrell, and Rardin. Foreign Language Annals, 25(2), 157-172.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Faruk Polatcan 0000-0002-6897-8932

Semra Alyılmaz 0000-0002-1725-0650

Onur Er 0000-0003-2969-1071

Publication Date June 30, 2019
Acceptance Date May 3, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 11 Issue: 18

Cite

APA Polatcan, F., Alyılmaz, S., & Er, O. (2019). İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrenme Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 384-401. https://doi.org/10.26466/opus.535618