Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Prospective Teachers’ Perceptions of Active Citizenship

Year 2019, Volume: 11 Issue: 18, 232 - 256, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.537074

Abstract

The purpose of this particular research is to
examine prospective classroom teachers’ perceptions of active citizenship, a
concept which has been increasing its popularity. The population of the study
consists of 138 prospective classroom teachers, 82 of whom are females and 56
males, who were being educated in the Fall semester of 2016-2017 Academic Year.
Phenomenology, a qualitative research method, has been employed in the research.
The views and thoughts of the target population regarding the concept of active
citizenship have been collected by use of an interview form which consists of a
single sentence. The data collected were analyzed by the technique of content
analysis. According to the findings of the research, the prospective teachers
came up with 78 different and valid metaphors about the concept of active
citizenship. Those metaphors are grouped under 7 different categories according
to their common characteristics (n=7). The results of the research revealed
that the metaphors about the concept of active citizenship are mostly in the
category of “active citizenship as having high level of social responsibility.”
Besides, the participants’ most preferred metaphors about the concept were the
metaphors of responsible person, bee, tree, water, diamond, ant, teacher and
seed.

References

  • Akbaş, Y. ve Uzunöz, A. (2011). Kavramsal değişim yaklaşımına dayalı coğrafya öğretimi: bir uygulama örneği. e-Journal of New World Sciences Academy. 6 (2), 1659-1678.
  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji. Nitel araştırma yöntemleri, (Edit: Baş, T. ve Akturan, U.). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Akyol, Y. ve Özünal, S. (2015). Ortaokul Türkçe ders kitaplarının etkin vatandaş yetiştirme açısından incelenmesi. Journal of Language and Literature Education, 14, 193-211.
  • Alım, M., Şahin, İ. F. ve Meral, E. (2018). Coğrafya öğretmen adaylarının (pedagojik formasyon) öğretmen kavramına ilişkin algıları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (2), 1113-1127.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10 (3), 1293-1322.
  • Aydın, M. ve Çelik, T. (2017). Ortaokul öğrencilerinin etkin yurttaşlık ve hukuk kuralları kavramlarına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 29-43.
  • Bednarz, S. W. (2003). Citizenship in Post-9/11 United States: A role for geography education? International research in Geographical and Environmental Education, 12 (1), 72-80.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi. Ankara: Siyasal kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem yayınları.
  • CDÖP (2018). Coğrafya dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • Chistolini, S. (2013). Knowledge of the earthquake and school education in the perspective of active citizenship. Journal of US-China Public Administration, 10 (7), 690-700.
  • Council of EU. 2009. Council conclusions of 12 may 2009 on a strategic framework for European Cooperation in education and training (‘ET 2020’). OJ C, 119, May 28.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev. Edit. Bütün, M. ve Demir, S. B.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çermik, F., Çalışoğlu, M., ve Tahiroğlu, M. (2016). Sınıf öğretmenlerinin küresel vatandaşlık eğitimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 11 (3), 775-790.
  • Çetin, T., Kılcan, B., Güneş, C. ve Çepni, O. (2015). Examining secondary school students’ perceptions of the concept of migration: A qualitative study. International Journal of Education, 7 (3), 97-120.
  • Çevik-Kansu, C. (2015). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinde etkin vatandaşlık eğitiminin etkililiği. Yayınlanmamış doktora tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Samsun.
  • Değirmenci, Y. (2019). An examination of metaphors regarding the concept of “natural disaster” developed by prospective classroom teachers. International Journal of Geography and Geography Education, 39, 83-94.
  • Ersoy, A. F. (2007). Sosyal bilgiler dersinde öğretmenlerin etkili vatandaşlık eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Eryılmaz, Ö., Bursa, S., Ersoy, A. F. (2018). Social studies teachers' and students' perceptions of active citizenship and non-governmental organisations. International Online Journal of Educational Sciences, 10 (2), 258-276.
  • Feldmann, D. (2007). Citizenship education: Current perspectives from teachers in three states. Educational Research Quarterly, 30 (4), 3-15.
  • Geçit, Y. ve Gençler, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
  • Gökçe, N. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya kavramına ilişkin metaforları. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi. 3 (9), 121-134.
  • Göl, E. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık tutum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kırşehir.
  • Hablemitoğlu, Ş. ve Özmete, E. (2012). Etkili vatandaşlık eğitimi için bir öneri. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 39-54.
  • Hoskıns, B. (2006). Draft framework on indicators for active citizenship. Ispra: CRELL.
  • İbrahimoğlu, Z. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının etkin vatandaş tanımları ve etkin vatandaş yetiştirmede sosyal bilgiler dersine yükledikleri rol. A. Şişman ve diğ. (Edit.), I. Uluslararası Avrupa Birliği, demokrasi, vatandaşlık ve vatandaşlık eğitimi sempozyumu bildiriler kitabı. Uşak Üniversitesi.
  • Kalra, M. B. ve Baveja, B. (2012). Teacher thinking about knowledge, learning and learners: a metaphor analysis. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 55, 517-326.
  • Kara, C., Topkaya, Y. ve Şimşek U. (2012). The place of active citizenship education in the social studies curriculum. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken Journal of World of Turks, 4(3)147-159.
  • Keleş, H. ve Tonga, D. (2014). Öğrencilerin vatandaşlık bilincini etkileyen faktörlere ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 61-85.
  • Kennedy, K. J. (2007). Student constructions of 'active citizenship': what does participation mean to students? British Journal of Educational Studies, 55 (3), 304-324.
  • Kılcan, B. ve Çepni, O. (2015). A qualitative examination of the perceptions of the eight grade students regarding the concept of environmental pollution. Journal of International Environmental Application & Science, 10(2), 239-250.
  • Mahlios, M. ve Maxson, M. (1998). Metaphors as structures for elementary and secondary preservice Teachers’ thinking. International Journal of Educational Research, 29, 227-240.
  • Martin, L. ve Chiodo, J. (2007). Good citizenship: what students in rural schools have to say about it. Theory and research in social education, 35 (1), 112- 134.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Miles, M. B., ve Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Morgan, G. (1997). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. Gündüz Bulut (Çev.) İstanbul: Mess Yayın.
  • NCSS. (2014). National council for the social studies. Retrieved from https://www.socialstudies.org/positions/human_rights_education_2014. Erişim Tarihi: 22.12.2018.
  • Patrick, J. J. (2003). Essential elements of education for democracy: What are they and why should they be at the core of the curriculum in schools? http://www.civiced.org/pdfs/EEOEforDemocracy.pdf. Erişim Tarihi: 20.12.2018.
  • Peterson, A. ve Knowles, C. (2009). Active citizenship: A preliminary study into student teacher understandings. Educational Research, 51(1), 39- 59.
  • Phillips, L. (2011). Possibilities and quandaries for young children’s active citizenship. Early Ducation and Development, 22(5), 778-794.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55,459-496.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2), 281-326.
  • Seferoğlu, G., Korkmazgil, S. ve Ölçü, Z. (2009). Gaining insights into teachers' ways of thinking via metaphors, Educational Studies, 35 (3), 323-335.
  • Shaw, D. M. ve Mahlios, M. (2008). Pre-Service teachers' metaphors of teaching and literacy. Reading Psychology, 29 (1), 31-60.
  • Şimşek, U., Tıkman, F., Yıldırım, E. ve Şentürk, M. (2017). Sosyal bilgiler ve sınıf eğitimi öğretmen adaylarının gözünden vatandaşlık eğitimi: Nitel bir çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 913-925.
  • Tuncel, G. ve Uğur, A. C. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin “küresel vatandaşlık” kavramına yükledikleri anlamlar üzerine bir değerlendirme, I. Uluslararası Avrupa Birliği, demokrasi, vatandaşlık ve vatandaşlık eğitimi sempozyumu bildiriler kitabı. Uşak Üniversitesi.
  • Turan, İ. (2017). Sınıf öğretmeni adayların nükleer santralle ilgili metaforları. International Journal of Economic Studies, (4), 569-579.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Zepke, N. (2013). Lifelong education for subjective well-being: how do engagement and active citizenship contribute? International Journal of Lifelong Education, 32 (5), 639-651.

Öğretmen Adaylarının Etkin Vatandaşlık Algılarının İncelenmesi

Year 2019, Volume: 11 Issue: 18, 232 - 256, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.537074

Abstract

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının
günümüzde popülerliği ve önemi her geçen gün artan etkin vatandaşlık kavramına
ilişkin algılarını incelemektir. Araştırma, 2016-2017 eğitim öğretim yılının
güz döneminde öğrenim gören, 82’si kız ve 56’sı erkek olmak üzere toplam 138
sınıf öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Çalışmada, nitel araştırma
yöntemlerinden biri olan olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır.
Çalışma grubunun etkin vatandaşlık kavramıyla ilgili görüş ve düşünceleri tek
cümleden oluşan bir görüşme formuyla toplanmıştır. Verilerin analizinde ise
içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre
öğretmen adayları etkin vatandaşlık kavramına yönelik toplam 78 farklı ve
geçerli metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar ortak özelliklerine göre (n=7)
farklı kategori altında toplanmıştır. Araştırma sonucuna göre etkin vatandaşlık
kavramıyla ilgili metaforların daha çok “sosyal sorumluluğu yüksek olarak
etkili vatandaşlık” kategorisinde yer aldığı tespit edilmiştir. Ayrıca
katılımcıların bu kavrama yönelik en çok tercih ettiği metaforlar ise
sorumluluk sahibi kişi, arı, ağaç, su, elmas, karınca, öğretmen ve tohum
metaforları olmuştur.

References

  • Akbaş, Y. ve Uzunöz, A. (2011). Kavramsal değişim yaklaşımına dayalı coğrafya öğretimi: bir uygulama örneği. e-Journal of New World Sciences Academy. 6 (2), 1659-1678.
  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji. Nitel araştırma yöntemleri, (Edit: Baş, T. ve Akturan, U.). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Akyol, Y. ve Özünal, S. (2015). Ortaokul Türkçe ders kitaplarının etkin vatandaş yetiştirme açısından incelenmesi. Journal of Language and Literature Education, 14, 193-211.
  • Alım, M., Şahin, İ. F. ve Meral, E. (2018). Coğrafya öğretmen adaylarının (pedagojik formasyon) öğretmen kavramına ilişkin algıları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (2), 1113-1127.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10 (3), 1293-1322.
  • Aydın, M. ve Çelik, T. (2017). Ortaokul öğrencilerinin etkin yurttaşlık ve hukuk kuralları kavramlarına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 29-43.
  • Bednarz, S. W. (2003). Citizenship in Post-9/11 United States: A role for geography education? International research in Geographical and Environmental Education, 12 (1), 72-80.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi. Ankara: Siyasal kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem yayınları.
  • CDÖP (2018). Coğrafya dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • Chistolini, S. (2013). Knowledge of the earthquake and school education in the perspective of active citizenship. Journal of US-China Public Administration, 10 (7), 690-700.
  • Council of EU. 2009. Council conclusions of 12 may 2009 on a strategic framework for European Cooperation in education and training (‘ET 2020’). OJ C, 119, May 28.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev. Edit. Bütün, M. ve Demir, S. B.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çermik, F., Çalışoğlu, M., ve Tahiroğlu, M. (2016). Sınıf öğretmenlerinin küresel vatandaşlık eğitimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 11 (3), 775-790.
  • Çetin, T., Kılcan, B., Güneş, C. ve Çepni, O. (2015). Examining secondary school students’ perceptions of the concept of migration: A qualitative study. International Journal of Education, 7 (3), 97-120.
  • Çevik-Kansu, C. (2015). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinde etkin vatandaşlık eğitiminin etkililiği. Yayınlanmamış doktora tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Samsun.
  • Değirmenci, Y. (2019). An examination of metaphors regarding the concept of “natural disaster” developed by prospective classroom teachers. International Journal of Geography and Geography Education, 39, 83-94.
  • Ersoy, A. F. (2007). Sosyal bilgiler dersinde öğretmenlerin etkili vatandaşlık eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Eryılmaz, Ö., Bursa, S., Ersoy, A. F. (2018). Social studies teachers' and students' perceptions of active citizenship and non-governmental organisations. International Online Journal of Educational Sciences, 10 (2), 258-276.
  • Feldmann, D. (2007). Citizenship education: Current perspectives from teachers in three states. Educational Research Quarterly, 30 (4), 3-15.
  • Geçit, Y. ve Gençler, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
  • Gökçe, N. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya kavramına ilişkin metaforları. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi. 3 (9), 121-134.
  • Göl, E. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık tutum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kırşehir.
  • Hablemitoğlu, Ş. ve Özmete, E. (2012). Etkili vatandaşlık eğitimi için bir öneri. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 39-54.
  • Hoskıns, B. (2006). Draft framework on indicators for active citizenship. Ispra: CRELL.
  • İbrahimoğlu, Z. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının etkin vatandaş tanımları ve etkin vatandaş yetiştirmede sosyal bilgiler dersine yükledikleri rol. A. Şişman ve diğ. (Edit.), I. Uluslararası Avrupa Birliği, demokrasi, vatandaşlık ve vatandaşlık eğitimi sempozyumu bildiriler kitabı. Uşak Üniversitesi.
  • Kalra, M. B. ve Baveja, B. (2012). Teacher thinking about knowledge, learning and learners: a metaphor analysis. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 55, 517-326.
  • Kara, C., Topkaya, Y. ve Şimşek U. (2012). The place of active citizenship education in the social studies curriculum. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken Journal of World of Turks, 4(3)147-159.
  • Keleş, H. ve Tonga, D. (2014). Öğrencilerin vatandaşlık bilincini etkileyen faktörlere ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 61-85.
  • Kennedy, K. J. (2007). Student constructions of 'active citizenship': what does participation mean to students? British Journal of Educational Studies, 55 (3), 304-324.
  • Kılcan, B. ve Çepni, O. (2015). A qualitative examination of the perceptions of the eight grade students regarding the concept of environmental pollution. Journal of International Environmental Application & Science, 10(2), 239-250.
  • Mahlios, M. ve Maxson, M. (1998). Metaphors as structures for elementary and secondary preservice Teachers’ thinking. International Journal of Educational Research, 29, 227-240.
  • Martin, L. ve Chiodo, J. (2007). Good citizenship: what students in rural schools have to say about it. Theory and research in social education, 35 (1), 112- 134.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Miles, M. B., ve Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Morgan, G. (1997). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. Gündüz Bulut (Çev.) İstanbul: Mess Yayın.
  • NCSS. (2014). National council for the social studies. Retrieved from https://www.socialstudies.org/positions/human_rights_education_2014. Erişim Tarihi: 22.12.2018.
  • Patrick, J. J. (2003). Essential elements of education for democracy: What are they and why should they be at the core of the curriculum in schools? http://www.civiced.org/pdfs/EEOEforDemocracy.pdf. Erişim Tarihi: 20.12.2018.
  • Peterson, A. ve Knowles, C. (2009). Active citizenship: A preliminary study into student teacher understandings. Educational Research, 51(1), 39- 59.
  • Phillips, L. (2011). Possibilities and quandaries for young children’s active citizenship. Early Ducation and Development, 22(5), 778-794.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55,459-496.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2), 281-326.
  • Seferoğlu, G., Korkmazgil, S. ve Ölçü, Z. (2009). Gaining insights into teachers' ways of thinking via metaphors, Educational Studies, 35 (3), 323-335.
  • Shaw, D. M. ve Mahlios, M. (2008). Pre-Service teachers' metaphors of teaching and literacy. Reading Psychology, 29 (1), 31-60.
  • Şimşek, U., Tıkman, F., Yıldırım, E. ve Şentürk, M. (2017). Sosyal bilgiler ve sınıf eğitimi öğretmen adaylarının gözünden vatandaşlık eğitimi: Nitel bir çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 913-925.
  • Tuncel, G. ve Uğur, A. C. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin “küresel vatandaşlık” kavramına yükledikleri anlamlar üzerine bir değerlendirme, I. Uluslararası Avrupa Birliği, demokrasi, vatandaşlık ve vatandaşlık eğitimi sempozyumu bildiriler kitabı. Uşak Üniversitesi.
  • Turan, İ. (2017). Sınıf öğretmeni adayların nükleer santralle ilgili metaforları. International Journal of Economic Studies, (4), 569-579.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Zepke, N. (2013). Lifelong education for subjective well-being: how do engagement and active citizenship contribute? International Journal of Lifelong Education, 32 (5), 639-651.
There are 49 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Yavuz Değirmenci 0000-0003-3417-1775

Burak Eskici 0000-0001-7062-2858

Publication Date June 30, 2019
Acceptance Date April 15, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 11 Issue: 18

Cite

APA Değirmenci, Y., & Eskici, B. (2019). Öğretmen Adaylarının Etkin Vatandaşlık Algılarının İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 232-256. https://doi.org/10.26466/opus.537074