The purpose of this particular research is to
examine prospective classroom teachers’ perceptions of active citizenship, a
concept which has been increasing its popularity. The population of the study
consists of 138 prospective classroom teachers, 82 of whom are females and 56
males, who were being educated in the Fall semester of 2016-2017 Academic Year.
Phenomenology, a qualitative research method, has been employed in the research.
The views and thoughts of the target population regarding the concept of active
citizenship have been collected by use of an interview form which consists of a
single sentence. The data collected were analyzed by the technique of content
analysis. According to the findings of the research, the prospective teachers
came up with 78 different and valid metaphors about the concept of active
citizenship. Those metaphors are grouped under 7 different categories according
to their common characteristics (n=7). The results of the research revealed
that the metaphors about the concept of active citizenship are mostly in the
category of “active citizenship as having high level of social responsibility.”
Besides, the participants’ most preferred metaphors about the concept were the
metaphors of responsible person, bee, tree, water, diamond, ant, teacher and
seed.
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının
günümüzde popülerliği ve önemi her geçen gün artan etkin vatandaşlık kavramına
ilişkin algılarını incelemektir. Araştırma, 2016-2017 eğitim öğretim yılının
güz döneminde öğrenim gören, 82’si kız ve 56’sı erkek olmak üzere toplam 138
sınıf öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Çalışmada, nitel araştırma
yöntemlerinden biri olan olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır.
Çalışma grubunun etkin vatandaşlık kavramıyla ilgili görüş ve düşünceleri tek
cümleden oluşan bir görüşme formuyla toplanmıştır. Verilerin analizinde ise
içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre
öğretmen adayları etkin vatandaşlık kavramına yönelik toplam 78 farklı ve
geçerli metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar ortak özelliklerine göre (n=7)
farklı kategori altında toplanmıştır. Araştırma sonucuna göre etkin vatandaşlık
kavramıyla ilgili metaforların daha çok “sosyal sorumluluğu yüksek olarak
etkili vatandaşlık” kategorisinde yer aldığı tespit edilmiştir. Ayrıca
katılımcıların bu kavrama yönelik en çok tercih ettiği metaforlar ise
sorumluluk sahibi kişi, arı, ağaç, su, elmas, karınca, öğretmen ve tohum
metaforları olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | April 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |