The study aims to assess the instructors’ level of
organizational commitment to their institutions based on their views. The study
was structured according to the qualitative case study pattern and the data
were collected using a semi-structured interview form developed by the
researchers. The study group included 22 instructors who worked in 11
vocational schools in Giresun University. Categories and themes were obtained
analyzing the data received as a result of the face-to-face interviews with the
participants using content and descriptive analysis methods. According to the
findings of the study, the factors that enable instructors to provide
commitment to their institutions were as follows: healthy communication in the
institution, flexibility of the working environment, trust toward the
institution and adaptation to the corporate culture. Lack of staff, inadequacy
of physical and social facilities, difficulties in transportation, conflicts
and grouping were the factors that prevented instructors to provide commitment
to their institutions. instructors’
level of commitment to their institutions could be listed as emotional,
normative and continuity commitment when evaluated the results. According to
the findings of the research, suggestions for strengthening the organizational
commitment in the institution have been developed.
Bu araştırmanın amacı, öğretim elemanlarının
kurumlarına ilişkin örgütsel bağlılık düzeyini öğretim elemanlarının
görüşlerine göre değerlendirmektir. Araştırma nitel durum çalışması desenine
göre yapılandırılmış olup, veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı
yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu Giresun Üniversitesi bünyesinde yer alan 11 meslek yüksekokulunda görev
yapan 22 öğretim elemanından oluşturmaktadır. Katılımcılarla yüz yüze yapılan
görüşmeler sonucu elde edilen veriler, içerik ve betimsel analiz yöntemleri ile
analiz edilerek kategoriler ve temalar elde edilmiştir. Araştırma bulgularına
göre öğretim elemanlarının kurumlarına bağlılık göstermelerini sağlayan
faktörler; kurumda var olan iletişimin sağlıklı olması, çalışma ortamının esnekliği, kuruma karşı
duyulan güven, kurum kültürüne uyumun sağlanması olarak özetlenebilir. Öğretim
elemanlarının kurumlarına bağlılık göstermelerini engelleyen faktörler ise;
kadro yetersizliği, fiziki ve sosyal imkân yetersizliği, ulaşım zorluğu,
yaşanan çatışmalar ve gruplaşmalar olarak ifade edilebilir. Bulgular genel
olarak değerlendirildiğinde öğretim elemanlarının kurumlarına ilişkin bağlılık
düzeyleri duygusal, normatif ve devam bağlılığı şeklinde sıralanabilir. Araştırma
bulgularına göre kurumda örgütsel bağlılığı güçlendirmeye yönelik öneriler
geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | May 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |