The aim of this study is to examine the relationship between the
attitudes of the prospective mathematics teachers taking education at the
Mathematics Education Department of a State University toward the mathematics
courses and the mathematics education courses. In addition to this, answers were
sought to the questions of “Does the prospective teachers' attitudes toward the
mathematics courses and the mathematics education courses change according to
the different variables”. The sample of the
study was consist of 261 prospective mathematics teachers taking undergaduate
education at the Education Faculty
during the 2018-2019 academic year. The study was both a descriptive one
carried out in the general survey model and a correlational one examining the
relationship between the prospective teachers attitudes toward the
mathematics courses and the mathematics education courses. In order to find the
mathematics prospective teachers’ levels of attitudes toward mathematics
education courses, the"Attitude Scale for Mathematics
Education Courses" developed by Türker and Turanlı (2008)
was used and to determine the prospective teachers’ attitudes toward the
mathematics courses, the "Attitude Scale for Mathematics Courses"
developed by Turanlı, Türker and Keçeli (2008) was used. As a result of the study,
it was obtained that the means of the total scores of the prospective teachers
related to the mathematics
courses and the mathematics education courses were very close to each other. It
was found that there was a positive significant relationship between the
prospective teachers’ attitudes toward the mathematics education courses and
the mathematics courses.
Bu
araştırmanın amacı bir Devlet Üniversitesinin Matematik Eğitimi Ana Bilim
Dalında öğrenim görmekte olan matematik öğretmen adaylarının matematik alan
dersleri ve matematik eğitimi derslerine yönelik tutumlarının ilişkisini
incelemektir. Bununla birlikte bu öğretmen adaylarının matematik alan dersleri
ve matematik eğitimi derslerine yönelik tutumları cinsiyet ve aylık gelir,
kaldıkları yer gibi sosyal imkanlara göre değişmekte midir sorularına cevap
aramaktır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında bir Eğitim
Fakültesinde lisans öğrenimi
görmekte olan toplam 261 matematik öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Çalışma
genel tarama modelinde yapılmış
betimsel aynı zamanda da öğretmen adaylarının matematik alan ve matematik eğitimi derslerine
yönelik tutum düzeylerinin ilişkisini
inceleyen korelasyonel bir çalışmadır.
Matematik öğretmen adaylarının
matematik eğitimi derslerine yönelik
tutum düzeylerini belirlemek için
Türker ve Turanlı (2008) tarafından
geliştirilen “Matematik Eğitimi
Derslerine Yönelik Tutum Ölçeği”,
Öğretmen adaylarının matematik alan derslerine yönelik tutumlarını belirlemede
Turanlı, Türker ve Keçeli (2008) tarafından
geliştirilen “Matematik Alan Derslerine
Yönelik Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının matematik alan ve
matematik eğitimi derslerine yönelik tutum puan ortalamaları birbirine çok
yakın bulunmuştur. Öğretmen adaylarının matematik eğitimi dersleri ile
matematik alan derslerine yönelik tutumları arasında, pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğunu tespit
edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | May 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |