The concept of
empathy has become a concept that increasingly emphasized in human relations.
However, there are some arguments in the literature about whether or not
empathic skills can be learned. Based on these discussions, a meta-analysis
study was conducted to examine the findings of the studies in which empathic
skills training was carried out in the Turkish society. The use of empathy
trainings prepared in the focus of empathic skill development, its application
to the Turkish society and its implementation within the last 20 years have
been determined as the inclusion criteria of the study. In line with these
criteria, it is planned to reach the articles published in national and
international refereed journals with the master's and doctoral theses carried
out empathy training. Google Scholar, Scopus, ISI Database, Turkish Council of
Higher Education National Thesis Center, To-kat, and Ulakbim database are
scanned with "Empathy", "Empathy Training", "Empathy
Skills" words. As a result of this screening, 13 studies were reached in
accordance with the search criteria. For the analysis of the data, Hedges'
formula g was used to calculate the effect size by means of the Comprehensive
Meta Analysis (CMA) program. The mean effect size of 13 studies included in the
study was found to be E = + 5,668. The high effect size of our study shows that
empathy education programs are effective in increasing empathy and empathy
skills in Turkish society.
Empati kavramı
insan ilişkilerinde giderek artan bir biçimde üzerinde durulan bir kavram
haline gelmiştir. Bununla birlikte literatürde empatik becerinin öğrenilip öğrenilemeyeceğine
ilişkin birtakım tartışmalar söz konusudur. Bu tartışmalardan hareketle Türk
toplumunda empatik beceri eğitimlerinin gerçekleştirildiği çalışmaların
bulgularının ele alındığı bir meta analiz çalışması gerçekleştirilmiştir.
Empatik beceri geliştirme odağında hazırlanan empati eğitimlerinin
kullanılması, Türk toplumuna uygulanması, son 20 yıl içinde yapılması
çalışmanın içerme kriterleri olarak belirlenmiştir. Bu kriterler doğrultusunda
empati eğitimi gerçekleştirilen yüksek lisans ve doktora tezleri ile ulusal ve
uluslararası hakemli dergilerde yayımlanan makalelere ulaşılması planlanmıştır.
“Empati”, “Empati Eğitimi”, “Empatik Beceri” ve bu kelimelerin İngilizceleri
ile Google Scholar, Scopus, ISI Database, Yüksek Öğretim Kurumu Ulusal Tez
Merkezi, To-kat, Ulakbim veri tabanı taranmıştır. Bu tarama sonucunda arama
kriterleri doğrultusunda 13 çalışmaya ulaşılmıştır. Verilerin analizi için etki
büyüklüğü hesaplamasında Comprehensive Meta Analiz (CMA) programı aracılığıyla
Hedges’in g formülü kullanılmıştır. Çalışmaya dahil edilen 13 araştırmanın
ortalama etki büyüklüğü E=+5,668 olarak bulunmuştur. Çalışmamızın etki
büyüklüğünün yüksek olması, empati eğitim programlarının Türk toplumunda
empatiyi ve empatik beceriyi artırmada etkili olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | May 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |